Många börsbolag känner inte till förändringar till följd av EG-direktiv

Mindre och medelstora börsbolag noterade på reglerade marknadsplatser har nya riktlinjer att arbeta efter när det gäller bolagsstyrning. Dels omfattas bolagen nu av Svensk kod för bolagsstyrning och under 2009 väntas lagförändringar utifrån EG-direktiv. En ny undersökning visar att de allra flesta av bolagen har påbörjat sitt arbete med att införliva koden. Däremot finns en okunskap om nya lagförändringar till följd av EG-direktiv. Trots att förändringarna sannolikt blir verklighet redan under 2009.

Bolagsstyrningsfrågor har nu även tagit plats i styrelserummen för mindre och medelstora noterade bolag. Det visar en ny kartläggning av hur bolagen på Nasdaq OMX Small- och Mid Cap-listorna samt på NGM Equity arbetar med bolagsstyrning.

– Risk och intern kontroll är områden som prioriteras allt högre av bolagen. Nästan hälften av bolagen (45 %) anser att koden bidrar till bättre intern kontroll och uppföljning. Redan nu har nio av tio bolag påbörjat arbetet med att införliva svensk kod för bolagsstyrning. Dessutom har närmare hälften (42 %) upprättat en bolagsstyrningsrapport redan för 2007, kommenterar Katja Severin Danielsson, partner inom Risk Management Services, Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Undersökningen visar däremot att föreslagna lagförändringar utifrån kommande EG-direktiv, inte tas med i beräkningen bland bolagen. Direktiven kommer att få stor betydelse för bolagsstyrningsfrågorna. En viktig konsekvens är ett tydligare styrelseansvar för riskhantering och internkontroll som nu måste bli helhetsorienterat i bolagen. I praktiken innebär detta att den interna kontrollen, företagets riskhanteringssystem och eventuella internrevision ska utvärderas och övervakas utifrån ett företagsövergripande perspektiv.

– Det är oroande att endast ett av tre bolag (32 %) känner till EG-direktivens konsekvenser för bolagsstyrningen genom de föreslagna förändringarna i bland annat aktiebolagslagen och i årsredovisningslagen. Sämst ställt är det med kunskapen om konsekvenser för revisionsutskottens obligatoriska uppgifter, där så få som 21 % av bolagen har kännedom om direktivens påverkan.

Undersökningen visar även bland annat att:
• En majoritet (65 %) av bolagen kan komma att rapportera avvikelser från kodens regler
• 38 % av bolagen saknar etiska riktlinjer fastställda av styrelsen och ytterligare 15 % vet inte om det finns etiska riktlinjer
• Nästan hälften (45 %) av bolagen bedömer att den reviderade koden är ett mycket bra eller bra instrument för att förbättra bolagets styrning

Läs mer om undersökningen Bolagsstyrning - en temperaturmätning av aktuella bolagsstyrningsfrågor för de ”nya kodbolagen” på www.pwc.com/se.