Många flygbolag är inte redo för utsläppshandel

Endast ett fåtal av Europas flygbolag är förberedda inför EU:s förmodade utsläppsregler för flygtrafik. Detta trots att regelverket förväntas träda i kraft redan år 2011. Bara ett av fyra undersökta bolag har gjort en kvalificerad bedömning av hur regleringen kommer att påverka deras affärer. Två av tre bolag saknar en strategisk handlingsplan. Det visar en ny undersökning av bolag inom person- och transportflyg genomförd av PricewaterhouseCoopers.

Med största sannolikhet kommer EU:s nuvarande handel med utsläppsrätter att utökas och även omfatta flygbranschen från och med 2011. PricewaterhouseCoopers undersökning visar att flygbolagen är väl medvetna om att nya krav kommer att ställas och att de nya reglerna kommer innebär högre kostnader. Trots detta saknas i många fall åtgärder.
Undersökningen visar att:

• Två av tre bolag uppger att de inte har en strategisk handlingsplan för förändringen.
• Endast ett av fyra bolag har gjort en kvalificerad bedömning av hur införandet kommer att påverka deras affärer.
• Över hälften (60 procent) av de undersökta bolagen saknar en rapporteringsfunktion för utsläpp.
• Inget av bolagen känner sig säkra på att deras affärssystem är redo för förändringen.

– Europeiska flygbolag är inte förberedda för de nya krav som är på gång. Istället för att invänta regelverket borde bolagen redan vara uppe på startbanan. Här finns fortfarande ett gyllene tillfälle till positionering gentemot konkurrenter och möjligheter till att påverka utformningen, kommenterar Martin Gavelius, ansvarig för Climate change services vid Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Ladda ner rapporten Ready for take-off? The inclusion of aircraft operators in the EU Emissions Trading Scheme på webbplatsen www.pwc.com/se.

Tjugo flygbolag har medverkat i undersökningen. Tre fjärdedelar av bolagen med inriktning passagerartrafik och resterande del verksamma inom transport. Undersökningen genomfördes under sommaren 2007 via branschorganisationerna AEA och BATA.