Nu inleds tävlingen om innovationspriset i Skåne

För nionde året delar PricewaterhouseCoopers i samarbete med Lunds universitets innovationssystem (LUIS) ut Innovationspriset. Syftet är att stimulera innovationsarbetet i Skåne så att fler tillväxtföretag skapas i regionen. Den totala prissumman är på 250 000 kronor och priset delas ut i Lunds rådhus den 21 oktober 2010.

– Inriktningen är projekt på forskarnivå och gärna med ett tvärvetenskapligt angreppssätt. Priset får användas till forskning, om forskningen förväntas leda till praktiskt entreprenörskap, berättar Dan Andersson, tävlingsansvarig och partner vid PricewaterhouseCoopers. – Vi vill sporra de personer som inte är kommersiellt vana i sitt tankesätt till att pröva sina idéer och locka fram den gömda potentialen i idéer inom framför allt universitetet, säger Mats Lindoff, vd vid LUIS. Nu öppnas årets tävling upp för ansökningar. Innovationspriset har en konkret Skåne-anknytning, vilket innebär att de personer som har möjlighet att delta i tävlingen ska uppfylla följande kriterier: • Arbetar eller studerar/har studerat vid universitetet och högskolor samt dess olika filialer i Skåne och/eller • Är bosatta i Skåne Tonvikt vid bedömningen ligger på: • Innovationshöjd • Tekniska och kommersiella möjligheter • Nyhetsvärde Det slutliga valet av pristagare sker genom att ett antal utvalda kandidater/projekt intervjuas av representanter från en jury bestående av; • Sarah Fredriksson vd Genovis • Gertrud Elisabet Bohlin vd Stella Nova AB • Stina Gestrelius tekn. dr. och egenföretagare (Sigrid Science) • Christer Fåhreaus Anoto, Agellis mfl • Susanna Bill Sustenance • Anders Österberg bankdirektör Sparbanken Finn • Peter Sörbom näringslivschef Lunds kommun Ansökan ska vara LUIS tillhanda senast den 20 juni 2010, varefter juryns arbete startar. Lunds kommun står som värd för prisutdelningen, torsdagen den 21 oktober 2010, i Lunds Rådhus. Förstapriset är på 150 000 kronor och dessutom utdelas två hedersomnämnanden om vardera 50 000 kronor.