Ny undersökning klargör riskkapitalets syn på CleanTech

Öhrlings PricewaterhouseCoopers nya undersökning ”Det svenska riskkapitalets syn på möjligheter och tillväxt i CleanTech-sektorn” slår hål på flera myter om riskkapitalets relation till och syn på CleanTech-branschen. Det finns kapital och politiska styrmedel ses inte bara som risk utan kan ge både fördelar och nackdelar. Bättre och mer kommunikation samt ökade kunskaper hos investerare är betydelsefulla delar för att CleanTech-branschen ska kunna attrahera mer riskkapital.

Bakgrunden till undersökningen om riskkapitalets syn på CleanTech är ett rundabordssamtal som Öhrlings PricewaterhouseCoopers arrangerade för ett år sedan tillsammans med representanter från kapitalmarknaden, myndigheter och entreprenörer inom CleanTech-branschen. Då pekades det bland annat på att det finns ett investeringsgap i expansionsfasen för CleanTech-bolag. Investerare skyllde detta på krångliga regelverk och politisk risk samtidigt som andra deltagare menade att brist på kunskap hos investerarna har varit orsaken till låga investeringsnivåer.

64 % av de tillfrågade uppger att de har eller inom kort kommer att investera i CleanTech-branschen. Det finns ett ökat intresse för innovationer och det i sin tur återspeglas av att intresset är störst för investeringar i sådd/uppstart-fasen. Man kan se ett ökat intresse för företag i expansionsfasen och det investeringsgap som tidigare identifierats har minskat.

- Resultatet ska ses mot bakgrund av att riskkapitalisternas investeringskriterier för CleanTech-branschen inte skiljer sig från andra branscher. CleanTech-branschen måste alltså bete sig på samma sätt som andra branscher för att få tillgång till riskkapital. Undersökningen visar också att finanskrisen inte påverkar sju av tio respondenters syn på CleanTech som investeringsområde, säger Martin Gavelius, ansvarig för
Energy & Utilities, inom Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Investeringsfokus ligger inom energisegmentet både nu och på fem till tio års sikt. Andra intressanta områden är tillverkning/industri, återvinning och avfall samt vatten och vattenrening. Det stora intresset för klimatfrågan har påverkat cirka hälften av respondenterna, klimatintresset ökar alltså intresset för CleanTech som investeringsområde. Sju av tio har dock inte anpassat sina investeringspolicies till följd av det ökade klimatintresset.

Två tredjedelar av respondenterna anser att CleanTech-bolagen är mer inriktade på innovationer än på affären och vid en närmare analys visar undersökningen att de mer investeringsbenägna respondenterna i högre utsträckning anser att branschen är affärsmässigt driven.

- Undersökningen slår hål på myten att CleanTech-branschen domineras av idealister vilka hela två tredjedelar av respondenterna inte håller med om vilket är intressant, säger Martin Gavelius.

Det politiska intresset för CleanTech har ansetts vara en stor risk. Undersökningen visar att politiska styrmedel både kan vara till fördel och till nackdel beroende på i vilken utvecklingsfas CleanTech bolaget befinner sig i. I sådd/uppstart- och expansionsfasen anses politiken påverka i positiv riktning medan man i mognadsfasen anser att politik i större utsträckning påverkar negativt. Tre fjärdedelar av respondenterna anser dock att det är svårt att tyda politikens roll med bidrag och andra styrmedel.

- Att politiskt drivna branscher främst är intressanta för investerare inom sådd/uppstart-fasen kan ha sin naturliga förklaring i att politiker skapar trender genom styrmedel och finansiering som enklast fångas upp av bolag i en tidig utvecklingsfas, kommenterar Martin Gavelius.

76 % av de medverkande i undersökningen identifierar intressanta investeringsobjekt via nätverk. Hälften av dem anser att det finns fungerande nätverk medan en tredjedel anser att det inte finns det. Hälften av respondenterna tycker att det finns brister i kommunikationen från CleanTech-bolagens ledning och ägare.

- Här finns goda förutsättningar för förbättringar både när det gäller nätverk och kommunikation. Erfarenheten av externt kapital är inte så stor inom CleanTech-branschen och motsvarande gäller kunskapen om CleanTech hos riskkapitalisterna. Sju av tio respondenter uppger att de behöver extern expertis för att kunna bedöma innovationshöjden, kommenterar Martin Gavelius.

Om undersökningen
Undersökning om riskkapitalets och CleanTech-branschen genomfördes under oktober 2008. Urvalet har baserats på medlemmar i Svenska Riskkapitalföreningen. Totalt har 45 riskkapitalbolag deltagit i undersökningen.

Ladda ner rapporten på www.pwc.se/cleantech eller på Öhrlings PricewaterhouseCoopers webbplats (www.pwc.com/se).