Nya PwC-studier inom jämställdhet: Drygt 50 år innan lönenivåerna är jämställda inom OECD-länderna

Löneklyftorna inom OECD-länder ökar mellan kvinnor och män enligt ny statistik som PwC har tagit fram i samband med Internationella kvinnodagen. Luxemburg är mest jämställt. Där är kvinnors genomsnittslön till och med  något högre än männens. Sverige klättrar en placering och hamnar på en fjärdeplats i årets sammanställning.

Jämställdhetsarbetet går långsamt runt om i världen, enligt PwC:s studie Women in Work Index som nu tagits fram för tolfte gången. Lönegapet mellan kvinnor och män inom OECD ökade till och med, från 13,2 procent 2021 till 13,5 procent 2022. Med nuvarande takt kommer det att ta mer än 50 år innan skillnaderna har raderats ut inom de 33 OECD-länder som studerats.

PwC:s index mäter utvecklingen när det gäller jämställdhet inom olika områden som till exempel kvinnor och mäns deltagande i arbetslivet samt löneskillnader. Trots vissa framsteg under senare år där indexet har ökat från 56,3 till 68,0 mellan 2011 och 2022, så återstår en lång väg för att nå jämställdhet när det gäller samtliga undersökta områden.

– Löneskillnaderna har varit ett av de delområden där utvecklingen gått långsammast. Här har gapet inom OECD faktiskt bara minskat med tre procentenheter under perioden 2011 till 2022, berättar Alexandra Fürst, som är ansvarig för området People & Organisation inom PwC Sverige.

Luxemburg i topp och Sverige klättrar uppåt
Luxemburg är det OECD-land som kommit längst i jämställdhetsarbetet med ett totalt index på 81,2. På andra plats hamnar Island och därefter Slovenien.

– Det som är intressant med Luxemburg är att deras förstaplats bland annat baseras på det omvända lönegapet. För här är det till och med så att medianlönen är 0,2 procent högre bland kvinnor än män, berättar Alexandra Fürst.

Samtliga nordiska länder placerar sig högt, men Sverige placerar sig högst bland våra grannländer och dessutom på en fjärdeplats totalt med index 77,6. En klar förbättring med 2,1 procentenheter och en placering upp sedan förra årets kartläggning.  I botten hamnar Mexiko där höga löneskillnader och en låg andel kvinnor inom arbetslivet gör att indexet hamnar så lågt som 40,6.

Studie visar att kvinnor inte får rätt ersättning för sitt jobb
I ytterligare en PwC-studie bekräftas bilden av en ojämlik arbetsmarknad när det gäller ersättningar.  Endast 39 procent av kvinnorna i studien känner att de blir rättvist belönade för sina insatser på jobbet.

Studien visar också att det finns en betydande skillnad mellan kvinnor och män när det gäller benägenhet att efterfråga befordran och högre lön. Samtidigt visar resultaten att inkludering har ett positivt samband med individuell utveckling, där kvinnor som känner sig inkluderade är betydligt mer öppna för att ta till sig ny kunskap och söka vidareutveckling.

– Vi ser också att kvinnor som tillhör den så kallade millenniegenerationen upplever högst grad av inkludering, och därefter följer Generation Z (generationen födda mellan 1995 och 2005). När det gäller branscher hamnar teknologisektorn högst i rankingen. Det här är dessutom en av de fyra branscher där kvinnor uppger en högre grad av inkludering än män, säger Kajsa Boqvist, ansvarig för PwC:s mångfalds- och inkluderingsfrågor och även ansvarig för företagets skatteverksamhet.

Om PwC:s studier inom jämställdhet

Women in Work Index
Indexet mäter återkommande utvecklingen när det gäller OECD-länders jämställdhet inom arbetslivet. Fem olika indikatorer utgör grunden för resultatet. Här kan du ta del av studien i sin helhet: https://www.pwc.co.uk/services/economics/insights/women-in-work-index.html

Inclusion Matters
Studien baseras på åsikter från de över 54 000 medarbetare i 46 länder som medverkat i PwC:s Global Hopes and Fears Survey. Inclusion Matters innehåller nya resultat från studien ur ett jämställdhetsperspektiv.

Jenny Lilljeqvist, presschef PwC Sverige
jenny.lilljeqvist@pwc.com

Om PwC Sverige
PwC Sverige är marknadsledande inom rådgivning och revision med drygt 3 000 medarbetare runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör. PwC Sverige är en självständig och oberoende juridisk enhet som ingår i det globala PwC-nätverket med 364 000 medarbetare i 151 länder.

Vill du veta mer om PwC Sverige? Besök oss på pwc.se eller LinkedIn.