Nytt spännande ledarskapsstipendium blickar österut

– Exceptionell talang påbörjar skräddarsytt program i Stockholm och Shanghai

Nyinstiftade Sweden-China Award är ett stipendium med syftet att ge morgondagens kvinnliga ledare plattform och nätverk för gränsöverskridande affärsrelationer mellan Sverige och Kina. Årets mottagare heter Feifei Tian. Med juristexamen från Uppsala universitet och ekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm, i kombination med stor internationell erfarenhet inom flertalet branscher som managementkonsult, är Feifei en talang att räkna med inom både svenskt och kinesiskt näringsliv i framtiden. Inom ramen för stipendiet påbörjar Feifei i dagarna ett skräddarsytt program hos värdföretaget PwC med placering i Stockholm och Shanghai.

Kina har återtagit sin forna position som världsmakt och är nu världens näst största ekonomi. Allt fler företag och framstående personer söker sig därför österut och så även det väletablerade nätverket Barbro’s Best and Brightest (BBB). Nätverket grundades 2001 av den svensk-amerikanska affärskvinnan Barbro C. Ehnbom, och är idag en faktor att räkna med inom svenskt näringsliv.

– Talangerna som ingår i BBB-nätverket har en global approach och stort intresse och nyfikenhet att lära sig inte bara hur svensk industri i Sverige fungerar, utan även i resten av världen. Det inspirerade mig till att skapa ett nytt ledarskapsstipendium med fokus på Kina. Vi är mycket glada och tacksamma över att PwC ger oss möjligheten att förverkliga detta, säger Barbro Ehnbom, som utöver Sweden-China Award också grundat Female Economist of the Year Scholarship vid Handelshögskolan.

Den 10 oktober delas Sweden-China Award ut för första gången. Detta unika pris innebär ett skräddarsytt program på PwC med placering i Stockholm och Shanghai, vilket skapar en unik möjlighet att etablera en karriär som inkluderar båda marknaderna.

– För att lyckas med investeringar och affärer i Kina krävs att kunskap förenas med kontakter och erfarenhet. På samma sätt behövs kunskap, kontakter och erfarenhet för kinesiska bolag för att lyckas med investeringar och affärer i Sverige. Kina är en strategisk viktig marknad för PwC Sverige vilket gjorde det självklart för oss att stödja detta nyinstiftade pris, säger Johan Rippe, vice vd på PwC.

– Att ha en svensk representant på plats med förankring i det kinesiska näringslivet och i olika nätverk gör det enklare för oss att stötta företag som har eller planerar verksamheter av olika slag på den kinesiska marknaden. Jag är övertygad om att Feifei med sina kvaliteter och språkkunskaper kommer att lyckas i sin nya roll, säger Christine Rankin, partner på PwC.

Jag är fantastiskt glad för förtroendet från såväl BBB:s som PwC:s sida. Rollen i sig innehåller precis de utmaningar och möjligheter jag är mest entusiastisk över, och det ska bli enormt roligt att få vara med och utveckla plattformen mellan Sverige och Kina på PwC. Det känns samtidigt bra att det finns så många drivna och talangfulla medlemmar i BBB-nätverket att inspireras av och lära känna, säger Feifei Tian.

Utöver positionen hos PwC välkomnas pristagaren genom stipendiet även in som medlem av det exklusiva nätverket BBB samt får tillgång till Barbro's Friends, ett unikt nätverk med över 600 framstående personer inom svenskt och internationellt näringsliv.

Juryn som utsåg Feifei till årets Sweden-China Professional bestod av Barbro C. Ehnbom, Bo Ekander, Hedersordförande för the Royal Sweden Hong Kong Society, Hans Börsvik , vd PwC Sverige fram till sommaren 2013, Christine Rankin, Partner på PwC samt Catharina Cappelin, medlem i BBB-nätverket samt tidigare svensk generalkonsul till Shanghai. Den officiella prisceremonin äger rum torsdagen den 10 oktober på Östasiatiska muséet i Stockholm. Bland de inbjudna gästerna finns framstående representanter för svenskt och kinesiskt näringsliv.

För mer information kontakta gärna:

Feifei Tian, Sweden-China Business Manager PwC. Tel: 46 (0)709 291366, e-post: yufei.tian@se.pwc.com

BBB, Tel : 08-736 93 34

Christine Rankin, partner PwC. Tel: 0709-293204, e-post: christine.rankin@se.pwc.com