Obalans mellan tillverkning och försäljning inom bilindustrin

Gapet är stort mellan antal tillverkade och sålda bilar under 2010. Samtidigt fortsätter tillväxtländerna sin frammarsch. Utöver Kina som redan är största fordonstillverkare väntas Indien utmana Tyskland om fjärdeplatsen redan 2015. När det gäller drivmedel så prognostiseras försäljningsökningen av elbilar att bli som störst under 2012 och 2013. Det visar aktuell statistik från PricewaterhouseCoopers Automotive Institute.

Enligt analysen står världens tolv ledande fordonsproducerande länder för en anmärkningsvärd produktionsökning av lätta fordon under året. Mellan maj 2009 och 2010 var ökningen hela 47,6 %. Uppgången när det gäller försäljningssiffrorna motsvarande period stannade dock på 22,2 %.

– Vi ser därmed en sällsynt stor differens på dryga 25 procentenheter mellan volymer för tillverkning och försäljning. Än mer intressant blir bilden om vi exkluderar Kina från statistiken. Tillverkningsmässigt blir skillnaden inte så stor. Om man däremot ser till försäljningen uppgår den globala ökningen endast till 12,9 %. Detta tyder på att Kina står för en markant del av den totala försäljningsökningen, säger Bo Karlsson, branschansvarig för Automotive inom PricewaterhouseCoopers i Sverige.

Produktionsavsättningen är alltså ett problem framöver och analysen konstaterar att förutsättningarna för att återfå en balans skiljer sig åt mellan olika delar av världen. Kina som genererade både organisk och stimulansdriven tillväxt under 2009 fortsatte till stor del att visa på en exceptionell utveckling under 2010.

– Kina är redan nummer ett på tillverkningsarenan. Men vi ser även att andra tillväxtländer fortsätter sin frammarsch. Thailand passerar till exempel Frankrike som produktionsland redan 2012 och med stor sannolikhet utmanas Tyskland av Indien om fjärdeplatsen redan 2015, berättar Bo Karlsson.

Den europeiska marknaden höll däremot fast vid tillverknings- och försäljningsvolymer med hjälp av olika former av stödprogram under 2009. Nu följer en period med en överhängande risk för en kombination av nedmontering av stimulansinsatser och eventuell fortsatt konjunkturosäkerhet. I Nordamerika landade tillverkningsökningen på hela 70 % för första halvåret 2010 i förhållande till motsvarande period 2009 trots ett mättat tillstånd på markanden. Anledningen är till stora delar en konsekvens av ökad tillverkning till följd av lagerjusteringar. Detta i en försäljningssituation som riskerar stagnation under andra delen 2010.

– En del av analysen ägnas åt vilka drivmedel som kopplas till nybilsproduktionen fram till och med 2014. 2011 benämns ofta som elbilens år men det blir en än större ökning av antal nya bilar med el som drivmedel under 2012. Även om det är stora ökningar som sker framöver så prognostiserar analysen att elen som drivmedel endast står för 1 % av nybilparken år 2014, avslutar Bo Karlsson.

För mer information kontakta:
Bo Karlsson, branschansvarig för Automotive, PricewaterhouseCoopers
Tel: 0709-29 11 17, e-post: bo.karlsson@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PricewaterhouseCoopers
Tel: 0709-29 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PricewaterhouseCoopers:
PricewaterhouseCoopers i Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare och kontor på 125 orter runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PricewaterhouseCoopers i Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PricewaterhouseCoopers som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 163 000 medarbetare i 151 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.