Ökad digitalisering utmanar svensk industri

Den svenska tillverkande industrin utmanas i takt med att digitalisering och krav på automatisering ökar. PwC:s senaste undersökning bland drygt 60 ledande industriföretag visar att den största utmaningen handlar om svårigheten att räkna hem de stora investeringarna som måste göras i industriellt internet för att klara omställningen.

Den tilltagande digitaliseringen i svensk industri skapar förutsättningar för en effektivare produktion närmare kunderna, sänkta tillverkningskostnader och nya sätt att få intäkter. Smartare fabriker gör det möjligt att massproducera och samtidigt tillverka enskilda produkter efter varje beställares önskemål. En utveckling som medför en rad möjligheter, men också utmaningar.

Över 90 procent av företagen i undersökningen ser den digitala utvecklingen och företagens möjligheter till anpassning som avgörande för konkurrenskraften om fem år. En omställning som ställer stora krav på investeringar där affärsnyttan inte alltid är klar. 44 procent anger att de har svårt att bedöma om investeringar i digitalisering och industriellt internet kan bli lönsamma.

– Att förstå var framtida intäkter kan komma ifrån och hur dessa kan realiseras kräver nya sätt att se på dagens och morgondagens affärer. Avgörande för framgång är att företag redan nu undersöker sina möjligheter att skapa intäkter baserade på information innan någon annan tar dessa affärer, säger Fredrik Vernersson, senior rådgivare på PwC Strategy&.

Omställningen ställer också krav på ny kompetens. 40 procent av svenska industriföretag är oroade över om de på sikt kan få tag på medarbetare som kan hantera de datamängder som den digitala utvecklingen kräver. Så många som 88 procent listar i undersökningen behovet av kunskap inom dataanalys som avgörande om fem år.

– Sverige har en god möjlighet att ta en ledande roll i den digitaliserade industrin och behålla sin position i den globala konkurrensen, men det kräver att vi kan få fram personer med tillräcklig spetskompetens i tillräcklig mängd, avslutar Fredrik Vernersson.

De största utmaningarna för att framgångsrikt genomföra Industri 4.0.

Ladda ner undersökningen här.

Om undersökningen:
Undersökningen Den smarta industrin-industriellt internet skapar möjligheter för svenska tillverkande företag bygger på 64 intervjuer och fem djupintervjuer med ledande svenska industriföretag. Syftet är att skapa en bild av hur långt branschen kommit i omställningsarbetet mot industriellt internet och det som även kallas Industri 4.0. En utveckling som kommer att förändra spelreglerna för svensk industri. Undersökningen genomfördes via webbenkät och intervjuer under perioden april-maj 2015. I första hand är det representanter för företagens ledningsgrupp som deltagit i studien.

För mer information kontakta gärna:

Fredrik Vernersson, Senior Executive Advisor PwC Strategy&
Tel 0708-969584, e-post fredrik.vernersson@strategyand.pwc.com

PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatte- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare på 100 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 184 000 medarbetare i 157 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.