Ökad optimism men stort omställningsbehov inom det globala näringslivet

​​​​​

En viss ekonomisk ljusning anas i PwC:s årliga globala vd-undersökning, där drygt 4700 vd:ar har medverkat. Fyra av tio vd:ar tror på ökad global tillväxt under det kommande året, vilket är mer än en fördubbling jämfört med förra året. Undersökningen visar även att bara omkring hälften av världens företag kommer att vara konkurrenskraftiga i högst tio år med nuvarande inriktning.

Årets vd-undersökning visar att 38 procent av vd:arna tror på ökad global tillväxt under det kommande året, vilket är mer än en fördubbling i förhållande till de 18 procent som gav samma svar i förra årets undersökning. Därmed är vi tillbaka i mer av ett normalläge, sett ur ett historiskt tioårsperspektiv. Samtidigt brottas många just nu med en lågkonjunktur, och parallellt behöver de även förhålla sig till långsiktiga utmaningar. Så många som 45 procent av företagsledarna spår att deras verksamhet kommer att vara konkurrenskraftig i max tio år utan förändring.

– I förra årets vd-undersökning såg vi tydliga signaler på det förändringstryck som råder i näringslivet. Inte mindre än fyra av tio företag svarade då att deras verksamhet kommer att vara konkurrenskraftig i maximalt tio år, om de fortsätter som idag. I år är den här trenden ännu tydligare. Andelen företagsledare, som nu menar att deras verksamhet endast förblir konkurrenskraftig upp till tio år om de inte förnyar sina affärsmodeller, har ökat ytterligare. Det ser alltså ut som att näringslivets behov av att ställa om är här för att stanna, och takten verkar öka, säger Sofia Götmar-Blomstedt, vd PwC Sverige.

​​​​​​​​​​​​​Källa: PwC:s CEO Survey 2024

Svenska vd:ar mer tveksamma till AI
Undersökningen visar även att svenska företagsledare är mindre benägna att använda AI jämfört med det globala snittet. 32 procent av de globala företagsledarna uppger att deras bolag har implementerat generativ AI under det senaste året. Bland svenska vd:ar är det bara 18 procent som infört generativ AI.

– Det här är förvånande med tanke på hur starkt Sverige kommer ut i olika innovationsindex, vår digitala mognad, och de stora investeringar som görs inom forskning och utveckling. En anledning till att svenska företag inte kommit lika långt kan vara bristande insyn om hur generativ AI kan bidra till ökad produktivitet. En annan viktig förklaring är att den svenska debatten till stor del hittills fokuserat på riskerna med AI snarare än på möjligheterna, kommenterar Sofia Götmar-Blomstedt.

Även när företagsledarna blickar framåt ser de globala företagen större möjligheter. Totalt sett är det närmare sex av tio vd:ar som anser att AI kommer att öka kvaliteten på företagets produkter och tjänster under det kommande året. Endast fyra av tio svenska bolagschefer ger samma svar.

– AI är här för att stanna och vi måste kunna lita på att företag utvecklar och använder AI-lösningar på ett ansvarsfullt och säkert sätt. Företagen behöver även kunna förklara hur de använder och behandlar kunders personliga information. Sedan måste även lagstiftningen gå i takt med utvecklingen och där är vi inte riktigt än, menar Sofia Götmar-Blomstedt.

Lägre avkastningskrav på klimatinvesteringar

Undersökningen visar att relativt många företag har påbörjat olika åtgärder för att motverka klimatförändringarna. Längst har företagen kommit när det gäller förbättrad energieffektivitet och minskad energikonsumtion, där 65 procent är igång med insatser.

– Det är positivt att det finns en vilja till förändring på klimatområdet inom många företag, även om det givetvis finns mycket kvar att göra. Fyra av tio företagsledare  säger dessutom att de kan acceptera en lägre avkastning vid klimatvänliga investeringar. Det visar på en ny syn på tillväxt, som även inkluderar samhällets långsiktigt hållbara framtid, avslutar Sofia Götmar-Blomstedt.

Andra intressanta resultat från undersökningen

Minskad oro

Oro för olika hot mot det egna företaget har sjunkit sedan förra året. Bland de områden som oroar mest hamnar makroekonomisk instabilitet, ökad inflation och minskad köpkraft i topp, följt av cyberrisker.

Nordiska samarbeten allt viktigare

USA är det viktigaste landet för de globala företagens framtida tillväxt och Kina är tvåa, men avståndet mellan de båda har krympt med nio procentenheter sedan förra året. För svenska företag fortsätter Tyskland att vara den viktigaste handelspartnern, medan Norge har petat ner USA till en tredjeplats. Därefter följer Danmark och Finland.

Jenny Lilljeqvist, presschef PwC Sverige
jenny.lilljeqvist@pwc.com

Om CEO Survey
CEO Survey är en global vd-undersökning som PwC har publicerat i 27 år. I årets upplaga har 4 702 företagsledare från 105 länder intervjuats om synen på nuläge och framtid. Av dessa är 116 svenska vd:ar. Undersökningen genomfördes under oktober och november 2023. Här kan du ta del av rapporten: https://www.pwc.se/ceosurvey

Om PwC Sverige
PwC Sverige är marknadsledande inom rådgivning och revision med drygt 3 000 medarbetare runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör. PwC Sverige är en självständig och oberoende juridisk enhet som ingår i det globala PwC-nätverket med 364 000 medarbetare i 151 länder.

Vill du veta mer om PwC Sverige? Besök oss på pwc.se eller LinkedIn.