Ökade intäkter för svenska verkstadsbolag

Över hälften av de svenska verkstadsföretagen ser nu ökande intäkter i det egna bolaget i jämförelse med situationen för tre månader sedan. Exportsiffrorna pekar uppåt och företagen blir alltmer intresserade av nyanställningar. Det visar PwC:s undersökning Verkstadsbarometern som kontinuerligt mäter nuläget bland Sveriges största verkstadsföretag.

Verkstadsbranschen ser fortsatt ljust på framtiden. När PwC för femte gången presenterar Verkstadsbarometern svarar 53 procent av de undersökta företagen att de ser en ökad vinstutveckling i det egna bolaget under de kommande 12 månaderna. Fler än dubbelt så många än de (29 procent) som uppger oförändrad eller negativ vinstutveckling.

- Intäktsökningarna är tydliga och för första gången sedan vi inledde mätningarna 2008 är det fler än hälften av bolagen som signalerat för intäktsökningar i förhållande till tre månader tillbaka i tiden, kommenterar Olof Enerbäck, branschansvarig för Verkstad inom PwC.

Resultaten från undersökningen visar även på fortsatt stigande exportsiffror inom branschen. 31 procent av verkstadsföretagen uppger en ökad export under årets tredje kvartal jämfört med tre månader tillbaka i tiden. Endast 5 procent svarar att exporten har minskat motsvarande period.

En annan tydlig signal från undersökningen gäller personalsituationen och det faktum att anställningarna är på väg tillbaka in till branschen. För andra mätningen i rad är det fler företag som planerar att anställa (27 procent) än som ser en minskning av personalstyrkan (9 procent) under de kommande 12 månaderna. Trenden blir även allt tydligare med ett gap på 18 procentenheter mellan planerad ökning respektive minskning av personal. Som jämförelse var motsvarande skillnad 5 procentenheter i förra mätningen vid årets första kvartal.

- Vi ser även att företagsförvärven nu kan ta fart inom branschen. 40 procent av företagen bedömer att det finns ett ökat intresse för förvärv och sammanslagningar under årets tredje kvartal. Affärerna har främst inhemsk koppling eller till Nordamerika och Västeuropa medan intresset från Kina åtminstone temporärt mattats av, konstaterar Olof Enerbäck.

Trots att det är en positiv framtidsbild som målas upp i undersökningen så finns det även signaler som inte är fullt lika positiva. Under kvartal tre upplevde 29 % av företagen ökade kostnader i förhållande till tre månader tillbaka i tiden, vilket var dubbelt så många företag än de 15 % som uppgav minskade kostnader. Ytterligare en negativ aspekt som framkommer är att andelen företag som uppger att de vill investera i forskning och utveckling faller tillbaka till 20 % från
25% i föregående undersökning.

Om Verkstadsbarometern
Syftet med undersökningen är att skapa en halvårsvis återkommande barometer som kan fånga trender och attityder bland landets största verkstadsföretag i olika aktuella frågor. Intervjuer med företrädesvis ekonomichefer har genomförts i 55 företag under tidsperioden 29 september till 8 oktober 2010.

För mer information kontakta:
Olof Enerbäck, branschansvarig för Verkstad, PwC
Tel 031-793 12 90, mob 0709-29 12 90, email olof.enerback@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PwC
Tel 0709-29 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC i Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare och kontor på 125 orter runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC i Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 161 000 medarbetare i 154 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.