Ökat intresse för företagsaffärer inom den svenska verkstadsbranschen

Verkstadsföretagen är något mer optimistiska till den ekonomiska utvecklingen i förhållande till ett halvår tillbaka i tiden. Det gäller synen både på det egna företaget och den svenska och den globala ekonomin i stort. Företagen signalerar även för ett ökat intresse för företagsförvärv och här kommer nu intresset främst från de traditionella marknaderna i Västeuropa och Nordamerika. Det visar den tionde upplagan av Verkstadsbarometern från PwC, som sedan 2008 kontinuerligt mäter nuläget bland Sveriges största verkstadsföretag.

– Försiktig optimism präglar branschen just nu. Som exempel tror 36 procent av företagen på ökad vinstutveckling under de kommande 12 månaderna. Motsvarande siffra för ett halvår sedan var 27 procent, kommenterar Olof Enerbäck, branschansvarig för Industrial Manufacturing vid PwC.

Större aktivitet att vänta när det gäller företagsaffärer
Verkstadsbarometern visar även att företagens syn på nya affärsmöjligheter har förändrats sedan Q3 2012. Vart femte företag menar att de kommer att sälja hela eller delar av verksamheten under de närmaste 12 månaderna, vilket är dubbelt så många som för sex månader sedan.

– Vi kan konstatera att vart fjärde företag upplever ett ökat intresse för företagsförvärv och sammanslagningar under inledningen av 2013 och trenden väntas fortsätta under det kommande året. Intressant i sammanhanget är att företag upplever att intresset alltmer kommer från de traditionella marknaderna i Västeuropa och Nordamerika, berättar Olof Enerbäck.

Stort fokus på forskning och innovation
I linje med den senaste undersökningen hösten 2012 kvarstår den höga ambitionen när det gäller fokus på framtid och utvecklingsfrågor. 41 procent av företagen kommer att öka sina utgifter inom forskning och utveckling under det kommande året. Nästan lika hög prioritet har nya produkter och tjänster, där 36 procent räknar med ökade utgifter för satsningar inom detta område.

Fortsatta neddragningar på personal
Men trots de ljusglimtar som företagen anger finns där en fortsatt kostnadsmedvetenhet som bottnar i en beredskap för fortsatt ekonomisk osäkerhet. Hela 53 procent av företagen säger att de tänker minska personalstyrkan under de kommande tolv månaderna, vilket är något fler än hösten 2012.

– Samtidigt menar var femte företagare att de tänker öka antalet anställda under motsvarande period. Ett tecken på att det i nuläget finns en tydlig skiljelinje mellan vilka företag som går bra respektive mindre bra, menar Olof Enerbäck.

Färre företag ser minskad vinstutvecklingen som hinder för tillväxt
När undersökningen har tittat närmare på vilka hinder som företagen ser framöver så hamnar den globala ekonomins utveckling fortsatt högst upp. 83 procent av företagen ser den globala ekonomiska utvecklingen som det största hindret för tillväxt i det egna företaget.

– Som en konsekvens av den gryende optimismen ser vi att färre anger ”minskad vinstutveckling” som ett hinder. För sex månader sedan var det 36 procent av verkstadsföretagen som oroades över vinstutvecklingen, men nu är andelen nere i 19 procent. Även oron för valutakursförändringar sjunker från i höstas, säger Olof Enerbäck.

De fem största hindren för tillväxt i det egna företaget under de kommande tolv månaderna:

Hinder Q1 2013 (Q3 2012)
Den globala ekonomins utveckling 83 (93)
Bristande efterfrågan 71 (75)
Konkurrens från utländska aktörer 61 (67)
Valutakursförändringar 54 (71)
Minskad vinstutveckling 19 (36)

Källa: Verkstadsbarometern Q1 2013 (andel i procent av 59 respondenter)

Om Verkstadsbarometern
Verkstadsbarometern är en halvårsvis återkommande undersökning som tittar närmare på trender och attityder bland landets största verkstadsföretag. Verkstadsbarometern Q1 2013 är den tionde i ordningen sedan starten 2008. Intervjuer med företrädesvis ekonomichefer har genomförts i 59 företag under mars och april 2013.

För mer information kontakta:
Olof Enerbäck, branschansvarig för Industrial Manufacturing, PwC
Tel 0709-29 12 90, e-post: olof.enerback@se.pwc.com

Martin Askman, presschef, PwC
Tel 0709-29 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare och 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 66 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 180 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.