Optimismen åter i topp bland världens företagsledare – men kompetensbrist riskerar bromsa tillväxten

När 1200 företagsledare ger sin syn på de närmste tre åren så svarar 94 procent att de räknar med tillväxt. Optimismen är därmed tillbaka på samma höga nivå som innan krisen slog till 2007. Nya innovationer ska i högre grad driva tillväxten och konsumentbeteenden tar större plats i företagens strategier. Samtidigt kommer tydliga signaler om att företagsledarna ser kompetensbrist som en bromskloss för framtida tillväxt. Det är några av resultaten från PwC:s årliga CEO Survey som för fjortonde året i rad kartlägger åsikter bland vd:ar över hela världen.

– Framtidstron har återgått till samma nivåer som innan den ekonomiska krisen. Det är goda år som ligger framför oss enligt vd-svaren och det verkar gälla oberoende av företagsstorlek eller bransch. Den positiva synen återspeglas även i företagens anställningsplaner. Över hälften av företagen (51 procent) av företagsledarna planerar för nyanställningar under de närmaste 12 månaderna, säger Henrik Steinbrecher, Senior Partner, PwC i Sverige

Samtidigt så växer sig ett orosmoln allt starkare på företagarhimlen. Det handlar om jakten på rätt kompetens. Just möjligheten att hitta rätt nyckelpersoner är det största enskilda riskområde som lyfts fram och vilket så många som 38 procent av företagen kommer att fokusera på att hantera under det kommande året.

Oron för att hitta rätt medarbetare avspeglar sig även tydligt i företagens syn på förändringar av organisation och verksamhetsmodeller för 2011. Den allt mer globala spelplanen för näringslivet gör att 83 procent kommer att förändra strategier för kompetensfrågor, vilket till och med är fler än för områden som Förhållningssätt till risker (77 procent) och Investeringsbeslut (76 procent).

– Det stora slaget om talangerna har bara inletts och många företag måste vässa sina strategier för att hänga med på den allt mer konkurrensutsatta marknaden för rätt kompetens. Ett intressant inslag från undersökningen är att 65 procent menar att icke-finansiella incitament som utbildning och mentorprogram kommer att bli allt vanligare för att attrahera personal, menar Henrik Steinbrecher.

Företagsledarna anser även att:

Innovation ska driva tillväxt. Det är tydligt att företagsledarna sätter stor tilltro till innovation i ett längre perspektiv. 78 procent menar att deras innovationer kommer att leda till betydligt högre intäkter inom de kommande tre åren. Samtidigt blir miljöhänsyn en viktig ingrediens i innovationsreceptet. 64 procent kommer att väva in miljöaspekter i företagets strategier för innovation.

– Här ser vi ett trendbrott. Sedan 2007 har bättre bearbetning av befintliga marknader varit tydlig huvudprioritet för tillväxt. Men nu är innovation minst lika vikigt. Företagen menar allvar med sina ambitioner och berättat att de gör genomgripande förändringar i samtliga delar av organisationen för att ge stöd till innovation, kommenterar Henrik Steinbrecher.

Produkt- och tjänsteutveckling hamnar följaktligen även allt högre upp i rangordningen. Enligt resultaten ser 3 av 10 företag dessa parametrar som viktiga tillväxtmotorer under det kommande året. Sedan 2007 har siffran mer än dubblats.

Konsumenterna ger avtryck i strategier. Resultaten visar även att förändrade konsumentbeteenden påverkar företagens strategier. Hela 77 procent menar att de kommer att ta hänsyn till sociala medier och mobil teknik i företagets strategiutveckling för de kommande tre åren.

– Företagsledarna ser även en mer aktiv delaktighet från konsumenterna när det gäller utveckling av produkter och tjänster som anges av 65 procent av de medverkande företagsledarna. Även delaktighet från leverantörer ökar i vikt. Vd:arna tror att leverantörerna kommer att bli mer delaktiga i både innovation av produkter och processer som 62 procent respektive 57 procent anger, enligt Henrik Steinbrecher.

Regeringarna bör prioritera infrastruktur, finansiell stabilitet och kompetens. Företagsledarna har även svarat på vilka huvudfrågor som regeringarna runt om i världen bör prioritera. Drygt hälften av företagsledarna placerar förbättringar av infrastrukturen högst upp på önskelistan. Närmare hälften svarar att regeringarna bör arbeta för stabilitet inom finanssektorn och en god kapitaltillgång. Ungefär lika många efterlyser utbildningsinsatser för en generell ökning av arbetskraftskompetens.

– Det finns en positiv inställning till regeringsinitiativ som ska verka för så kallad hållbar tillväxt.  72 procent svarar att de stödjer regelförändringar som ska leda till tillväxt som grundas på hållbarhet när det gäller finansiella, sociala och miljömässiga aspekter, avslutar Henrik Steinbrecher.

Om CEO Survey
Undersökningsresultaten baseras på intervjuer med 1201 företagsledare (CEO:s) verksamma i medelstora eller större bolag från 69 länder. 3 av 4 bolag har en årsomsättning på mer än 100 miljoner dollar. Undersökningen har genomförts via telefonintervjuer och kompletteras med 31 djupintervjuer och ägde rum mellan september-november 2010.

För mer information om CEO Survey, kontakta:
Henrik Steinbrecher, Territory Senior Partner, PwC i Sverige
Tel: 0709-29 30 97,
henrik.steinbrecher@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PwC i Sverige
Tel: 0709-29 36 85, e-post:
martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare på 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 161 000 medarbetare i 154 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd. Se pwc.com/se för mer information.