Osäkert läge för den svenska verkstadsbranschen

Turbulensen inom världsekonomin påverkar nu allt mer de svenska verkstadsföretagen. Samtidigt som många företag visar upp intäktsökningar och stigande exportsiffror så är utsikterna för branschen som helhet mer dyster. Färre nyanställningar förväntas och en vikande efterfrågan ses som ett allt större tillväxthinder. Det visar PwC:s undersökning Verkstadsbarometern som sedan 2008 kontinuerligt mäter nuläget bland Sveriges största verkstadsföretag.

– Den svenska verkstadsbranschen bromsar in till följd av det osäkra läget i världsekonomin. Det är nu knappt vart femte företag (18 procent) som tror på ökade vinster i branschen under det närmaste året. En markant minskning från våren 2011 då sex av tio företag såg motsvarande utveckling, kommenterar Olof Enerbäck, branschansvarig för Verkstad inom PwC.

Samtidigt som det kommer varningssignaler för branschen så är läget fortfarande ljust i det egna företaget. 40 procent ser ökade vinster runt hörnet under de kommande tolv månaderna. Som jämförelse så är det bara 11 procent som ser minskade vinster under motsvarande period. Vart tredje företag rapporterar intäktsökningar i förhållande till tre månader bakåt i tiden. Klart fler än de 22 procent av företagen som anger en minskning av intäkterna.

– De dubbla signalerna återspeglas även i företagens egna strategier framöver. Prognosen för nyanställningar är på den lägsta nivån sedan hösten 2009. Men samtidigt är expansionsplanerna fortfarande i fokus. 44 procent planerar för en större investering under det närmaste året, vilket är i nivå med undersökningen i våras. Av dessa är det 67 procent som satsar på utveckling av nya produkter och tjänster, säger Olof Enerbäck.

Hinder för tillväxt
Undersökningen visar på en tydlig ökning av oro för bristande efterfrågan, något som anges av 82 procent av företagen. En annan trend är att konkurrens från utländska aktörer når den högsta nivån sedan undersökningen inleddes 2008. Även här ges dubbla budskap. Parallellt med oro för minskad efterfrågan ger många företag även uttryck för typiska kännetecken för goda tider. Såväl krav på ökade löner som brist på kvalificerad arbetskraft hamnar högt upp på listan över tillväxthinder.

De fem största hindren för tillväxt i det egna företaget under de kommande tolv månaderna:

Hinder Q3 2011 Q1 2011
Bristande efterfrågan 82 36
Konkurrens från utländska aktörer 67 44
Valutakursförändringar 47 40
Krav på ökade löner 36 10
Brist på kvalificerad arbetskraft 36 28

Källa: Verkstadsbarometern Q3 2011 (Andel i procent med bas 49 respondenter)

– Till sist kan vi konstatera att intresset för företagsförvärv för närvarande befinner sig på en mycket låg nivå. 22 procent av verkstadsföretagen visar ett ökat intresse för företagsförvärv och sammanslagningar i förhållande till tre månader bakåt i tiden. En siffra som kan jämföras med 30 procent i våras och 40 procent för ett år sedan, avslutar Olof Enerbäck.

Om Verkstadsbarometern
Verkstadsbarometern är en halvårsvis återkommande undersökning som tittar närmare på trender och attityder bland landets största verkstadsföretag. Verkstadsbarometern Q3 2011 är den sjunde i ordningen sedan starten 2008. Intervjuer med företrädesvis ekonomichefer har genomförts i 49 företag under tidsperioden 15 september till 21 oktober 2011.

För mer information kontakta:
Olof Enerbäck, branschansvarig för Verkstad, PwC
Tel 0709-29 12 90, e-post: olof.enerback@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PwC
Tel 0709-29 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 700 medarbetare på 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 169 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd. Se pwc.com/se för mer information.