Över hälften av budprocesserna på börsen drabbas av insiderhandel

Insiderhandel är alltjämt ett stort problem som kan skada förtroendet för den svenska finansmarknaden och för inblandade bolag. En ny undersökning från PricewaterhouseCoopers visar att hela 56 procent av fjolårets budsituationer på Stockholmsbörsen antas ha påverkats av insiderhandel. Undersökningen visar även att risken är större för avstannade budprocesser i de fall där insiderhandel har förekommit.

PricewaterhouseCoopers har analyserat samtliga 49 offentliga uppköpserbjudanden under perioden 2006-2008 på OMX Stockholmsbörsen. Undersökningen syftar till att ge en bild över hur vanligt det är med informationsläckage och insiderhandel i samband med offentliga uppköpserbjudanden i Sverige. Resultatet visar att antalet misstänkta insideraffärer i samband med offentliga uppköpserbjudanden uppgick till 56 procent under 2008. Undersökningen visar även att en högre andel av de insidermisstänkta budprocesserna inte genomförs.

– Företagen måste stärka sina rutiner för att få bättre kontroll på riskerna i samband med budprocesser och andra kurspåverkande situationer. Dessutom måste de bli bättre på att hantera situationer där misstänkt informationsläckage förekommer, säger Robert Engstedt vid Forensic Services, PricewaterhouseCoopers.

Informationsläckage i samband med budsituationer är inte den enda orsaken till att det uppstår insiderhandel. Däremot finns det risk att läckaget bidrar till att budpremien urholkas och transaktionen snabbt blir dyrare än vad som först var tänkt. I det längre perspektivet riskerar likviditeten att försämras och investerarnas förtroende urholkas.

– Den här typen av läckage orsakar stor skada Inte bara genom att hela budet riskeras utan det äventyrar även marknadens förtroende för företaget. Ett högt förtroende för den svenska marknaden är en förutsättning om Sverige ska vara konkurrenskraftigt i övriga världen, säger Robert Engstedt.

Erfarenheten visar att insiderinformation läcker och föranleder handel under en period av några veckor före offentliggörandet. Undersökningen fokuserar därför på aktiens rörelse 30 dagar före budet har publicerats och prissatts av marknaden. PricewaterhouseCoopers planerar genomföra undersökningen årligen för att hjälpa företagen att arbeta förebyggande med insiderhandel och informationsläckage.