Positiv utveckling för europeiska storbolag

För första gången sedan finanskrisen har marknadsvärdet för världens 100 största bolag minskat under ett år. Det här visar en ny rapport från PwC, där det också framkommer att Europa går mot strömmen. Exempelvis växte marknadsandelarna för storbolag från Danmark och Tyskland, trots utmanande ekonomiska tider.

Marknadsvärdet för världens 100 största företag minskade med 11 procent till 30 869 miljarder dollar under perioden 31 mars 2022-31 mars 2023. Det här är den första tydliga nedgången sedan 2009 då minskningen var 38 procent.

– Samtidigt gick europeiska storbolag mot strömmen med en tillväxt på drygt nio procent, vilket resulterade i ett totalt värde på 3 930 miljarder dollar. Därmed är Europa den enda regionen som har en positiv utveckling. Anledningen var dels att fyra nya europeiska bolag tog sig in på topp 100-listan, dels riktigt starka resultat från bolag i bland annat Danmark och Tyskland, berättar Jon Walberg som är ansvarig för företagsvärderingar på PwC Sverige.

USA står starkt men Kinas finanssektor är ett sänke

USA fortsätter att dominera topplistan med en värdeandel på 70 procent. Detta trots en tillbakagång med 2 969 miljarder dollar, vilket motsvarar en nedgång med 12 procent. Kinesiska storföretag backade med sju procent och här stod finanssektorn för drygt hälften av värdeminskningen.

Teknologi- och energibolag bröt positiva trender
När det gäller branscher så minskade teknologisektorns värde med åtta procent och noterades därmed för den första värdeminskningen sedan 2018.

– Ännu större tapp noterades inom energibranschen där värdena sjönk med 12 procent, samtidigt som resultaten varierade bland de sju energibolagen på topplistan. Som exempel backade ett företag i Saudiarabien med 18 procent, medan ett USA-baserat företag ökade värdet med 28 procent under året, avslutar Jon Walberg.

Om undersökningen
Rapporten Global Top 100 Public Companies rankar de största börsbolagen efter deras marknadsvärde i dollar per 31 mars 2023 i förhållande till samma datum tidigare år. Nationell tillhörighet räknas utifrån det land där huvudkontoret är beläget. Resultaten baseras på PwC:s analys av data från Capital IQ. Här kan du ta del av rapporten: Global Top 100 companies 2023.

Jon Walberg, ansvarig företagsvärderingar, PwC Sverige
jon.walberg@pwc.com

Om PwC
PwC Sverige är marknadsledande inom rådgivning och revision med 2 800 medarbetare runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör.

PwC Sverige är en självständig och oberoende juridisk enhet som ingår i det globala PwC-nätverket med 328 000 medarbetare i 152 länder.

Vill du veta mer om PwC Sverige? Besök oss på pwc.se eller LinkedIn.

Jon Walberg, ansvarig företagsvärderingar, PwC Sverige
jon.walberg@pwc.com

Om PwC Sverige

Vill du veta mer om PwC Sverige? Besök oss på pwc.se eller LinkedIn.