Positivt trendbrott för företagsaffärer enligt PwC-rapport

Förra året blev ett relativt svagt år för företagstransaktioner, där affärsvolymerna till och med landade på en lägre nivå än pandemiåret 2020. Nu kommer dock tecken som visar på ett trendbrott. Till exempel märks en ökad aktivitet inom främst teknik- och energibranscherna, och flera stora transaktioner har genomförts under inledningen av 2024. Det visar PwC:s återkommande globala kartläggning M&A Industry Trends Outlook.

Det totala värdet av globala företagsaffärer sjönk med cirka 25 procent under 2023 jämfört med 2022, enligt en ny sammanställning från PwC. Sammanlagt genomfördes affärer som omfattade 2 512 miljarder dollar, vilket är en bottennotering sett till de senaste fem åren och en halvering från toppåret 2021.

– Förhoppningarna om en återhämtning i början av 2023 grusades av stigande räntor och finansiella utmaningar. Den återhållsamma stämningen var påtaglig under andra halvåret, även om statistiken räddades upp något av ett par större transaktioner inom energibranschen, berättar Johan Rosenberg som är ansvarig för M&A på PwC.

Totalvärde av globala företagsaffärer 2019-2023 (miljarder dollar)

Källa: PwC:s Global M&A Industry Trends: 2024 Outlook.

Nu kan dock en viss ljusning anas. För även om början på året ofta innebär en lugnare period, så har redan flera större affärer tillkännagivits under januari 2024. Det handlar till exempel om Hewlett Packard Enterprises föreslagna förvärv av Juniper Networks och Blackrocks intention att köpa Global Infrastructure Partners.

– Vi bedömer att de här transaktionerna visar på ett trendbrott, och ett slut på en av de tuffare M&A-perioderna på länge. Även om återhämtningen är osäker på grund av makroekonomiska och geopolitiska utmaningar, så räknar vi med en ökning av antalet företagstransaktioner under året. Vår genomgång visar också att den här positiva trenden redan har inletts inom vissa branscher, menar Johan Rosenberg.

Branscherna där affärerna har tagit fart igen
Ur ett branschperspektiv visar sammanställningen på tydliga skillnader. Återhämtningen har till exempel redan börjat inom branscher som energi och teknologi, medan affärerna fortfarande går på tomgång inom sektorer som bank och traditionell sjukvård. Rapporten visar även att volymerna inom delområden som försvar, metall och energiproduktion ökade under 2023 jämfört med 2022. Dessa sektorer spås fortsätta uppåt med hög förvärvsaktivitet relaterat till AI, halvledare, elfordon och energilagring.

– Tre faktorer ger belägg för vår optimism om en ny M&A-fas under 2024. För det första har vi den förbättrade utvecklingen på finansmarknaderna, med en avtagande inflation och förväntade räntesänkningar. För det andra den uppdämda efterfrågan på affärer. Sist men inte minst har vi ett stort strategiskt behov för många företag, där det handlar om att anpassa och ställa om affärsmodeller, avslutar Johan Rosenberg.

Om undersökningen
PwC:s Global M&A Industry Trends Outlook publiceras två gånger om året, och innehåller en analys av globala företagsaffärer. Sammanställningen baseras på data från erkända källor inom de ingående branscherna. Värden och volymer har sin grund i officiellt tillkännagivna transaktioner som tillhandahållits av London Stock Exchange Group per den 31 december 2023. Basen har kompletterats genom ytterligare information från Preqin, S&P Capital IQ och PwC:s oberoende forskning. Vissa justeringar har gjorts i källinformationen för att passa PwC:s branschkartläggning. Här kan du läsa mer om rapporten: Global M&A Industry Trends: 2024 Outlook.

Johan Rosenberg, ansvarig M&A, PwC Sverige
johan.rosenberg@pwc.com

Jenny Lilljeqvist, presschef PwC Sverige
jenny.lilljeqvist@pwc.com

Om PwC Sverige
PwC Sverige är marknadsledande inom rådgivning och revision med drygt 3 000 medarbetare runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör. PwC Sverige är en självständig och oberoende juridisk enhet som ingår i det globala PwC-nätverket med 364 000 medarbetare i 151 länder.

Vill du veta mer om PwC Sverige? Besök oss på pwc.se eller LinkedIn.