PwC 2023 Global Investor Survey: Investerare ser utmaningar med hållbarhetsrapportering

Det finns tydlig förbättringspotential när det gäller innehåll i hållbarhetsrapporter. I alla fall enligt en klar majoritet av de investerare och analytiker som deltagit i en global undersökning framtagen av PwC. Fler än nio av tio medverkande menar nämligen att det finns delar av hållbarhetsrapporteringen som inte överensstämmer med verkligheten. Nu sätter de sitt hopp till ny reglering, och många tror även att AI kommer att utveckla branschen.

– Tre av fyra investerare anser att hållbarhet är viktigt för deras investeringsbeslut. Samtidigt menar hela 94 procent att hållbarhetsrapporteringen innehåller delar som inte överensstämmer med verkligheten, vilket är en ökning med sju procentenheter sedan förra året. Vi ser en utveckling där det ställs allt högre krav på hållbarhetsinsatser. Med nya regelverk, som till exempel CSRD, kommer företag att få helt andra möjligheter att möta de förväntningar som finns från bland annat investerare, berättar David Ringmar som är ansvarig för hållbarhetsrådgivning inom PwC Sverige.

Fokus på regelverk och kostnadsbeskrivningar
Även om investerarna svarar att de är tveksamma till delar av innehållet i hållbarhetsrapporteringen, så anser många av de medverkande att nya regler och standarder kan utveckla området. 57 procent menar att deras informationsbehov kommer att tillgodoses om företag uppfyller kommande regler och standarder som till exempel CSRD.

– Vi ser också att intresset för kostnader kopplat till hållbarhet ökar. Tre av fyra investerare ser det som viktigt att få överblick över utgifter för hållbarhetsaktiviteter. Lika stor andel svarar att företag bör vara transparenta med kostnaden för verksamhetens miljö- och samhällspåverkan, berättar David Ringmar.

Blickarna riktas mot ny teknik och AI
Undersökningen visar också att 59 procent anser att teknikförändring är den viktigaste faktorn för hur företag kan skapa värde under de kommande tre åren. 61 procent menar också att snabbare användning av AI är mycket eller extremt viktigt för värdeskapande. Men även om många är positivt inställda till AI-effekter, så lyfter de även fram riskmoment. 86 procent oroas över vad AI innebär för datasäkerhet och integritet, och nästan lika många för bristande styrning och kontroll samt felaktig information.

– Teknikutvecklingen driver i allt högre grad omställning och investeringar. Därför är det logiskt att investerare efterlyser ett samlat grepp på hur företag hanterar möjligheterna och riskerna med ny teknik, och inte minst generativ AI, menar David Ringmar.

Investerares syn på risker med AI

När det gäller användning av AI inom företag.

I vilken utsträckning anser du att följande områden innebär en risk?

Risk i viss grad/hög grad/mycket hög grad (andel svar i procent)

Datasäkerhet och integritet

Bristande styrning och kontroll

Felaktig information

Källa: PwC:s Global Investor Survey 2023

Klimatriskerna väger allt tyngre
Undersökningen visar också att inflation och makroekonomisk instabilitet fortfarande toppar oroslistan, även om de här områdena har sjunkit tillbaka rejält från 2022 års nivåer. Parallellt ökar klimatriskerna och social ojämlikhet markant sedan förra året.

Investerare som tror att företag som de investerar i eller följer, kommer att exponeras för olika hot (andel i procent)

Inflation

Makroekonomisk instabilitet

Geopolitisk konflikt

Cyberrisker

Klimatförändring

Källa: PwC:s Global Investor Survey 2023

– Det räcker inte längre att lyfta vikten av klimatarbete och nya tekniklösningar. Idag har investerare allt större kunskaper och vill ha tydliga svar på hur de här frågorna finns med i strategier, och hur möjligheter och risker bedöms. Som en konsekvens måste företagsrapporteringen fortsätta att utvecklas, så att den ger relevant och förtroendeskapande information till investerare och andra intressenter, avslutar David Ringmar.

Om rapporten
I Global Investor Survey har 345 investerare och analytiker från 30 länder medverkat. Datainsamlingen har även kompletterats med 15 djupintervjuer. Två tredjedelar av de medverkande arbetar i verksamheter som förvaltar totala tillgångar över en miljard dollar. Undersökningen genomfördes i september 2023 och är den tredje sedan starten. Läs mer här.

David Ringmar, ansvarig för hållbarhetsrådgivning, PwC Sverige
david.ringmar@pwc.com

Jenny Lilljeqvist, presschef, PwC Sverige
jenny.lilljeqvist@pwc.com

Om PwC Sverige
PwC Sverige är marknadsledande inom rådgivning och revision med 3 000 medarbetare runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör. PwC Sverige är en självständig och oberoende juridisk enhet som ingår i det globala PwC-nätverket med 364 000 medarbetare i 151 länder.

Vill du veta mer om PwC Sverige? Besök oss på pwc.se eller LinkedIn.