PwC genomförde tusentals timmars volontärarbete under en eftermiddag

Under en inspirerande eftermiddag under den gångna helgen samlades 2700 medarbetare från PwC Sverige för att genomföra tusentals timmars volontärarbete i Göteborg. Bland annat drogs 1,6 ton skräp upp ur vallgraven i centrala Göteborg, 1500 armband pärlades till förmån för Ung Cancer, ett drygt halv ton skräp plockades upp från centrala parker och 80 pensionärer bjöds på fika och trevliga samtal.

– Inom PwC Sverige engagerar vi oss under hela året inom en rad initiativ som på olika sätt bidrar till ett bättre samhälle. Att nu få möjlighet att göra en så stor positiv skillnad på bara en dag har verkligen varit inspirerande. Det har också varit roligt att se vilket engagemang och vilken glädje detta har skapat bland våra medarbetare, säger Ellen Danielsson, hållbarhetsansvarig på PwC Sverige.

Några exempel på resultatet av PwC:s volontärarbete under helgen i Göteborg:

Ploggning (jogga eller promenera och plocka skräp samtidigt)

Under några timmar samlade cirka 1500 PwC-medarbetare in brännbart avfall på 600 kilo skräp. Bland det som plockades upp från Göteborgs gator och parker var bland annat cigarettfimpar, lustgaspatroner, snus, plast och läskburkar.

Pärla armband med Ung Cancer

300 PwC-medarbetare tillverkade cirka 1 500 armband till förmån för Ung Cancer som kan sälja armbanden i sin webbshop. Det ger organisationen cirka 200 000 kronor.

Rensa Vallgraven med Hands2Ocean

60 PwC-medarbetare tog upp skräp ur Vallgraven nedanför Feskekörka tillsammans med organisationen Hands2Ocean. Deltagarna hjälpte dykare att ta upp föremål från vattnet, magnetfiskade och hjälpte till att sortera det som togs upp. På några timmar samlades 1,6 ton skräp upp ur vattnet. Det var alltifrån elskotrar och cyklar till vägskyltar och ett bowlingklot.

Ronald McDonald Hus

50 PwC-medarbetare var på plats i Ronald McDonald Hus för att städa, göra trädgårdsarbete och bjuda familjerna som bor i huset på våfflor.

Äldrekontakt

100 PwC-medarbetare välkomnade 80 pensionärer till Clarion Post för kaffe, kaka och trevliga samtal.

Jenny Lilljeqvist, presschef PwC Sverige

jenny.lilljeqvist@pwc.com

Om PwC Sverige
PwC Sverige är marknadsledande inom rådgivning och revision med drygt 3 000 medarbetare runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör. PwC Sverige är en självständig och oberoende juridisk enhet som ingår i det globala PwC-nätverket med 364 000 medarbetare i 151 länder. Vill du veta mer om PwC Sverige? Besök oss på pwc.se eller LinkedIn.