Rekordhöga risker på aktiemarknaden

Finansmarknaden ser nu allt större risker vid börsinvesteringar och kraven på avkastning ökar. Den så kallade riskpremien bedöms nu ligga på 4,9 %, en nivå som till och med är högre än under de turbulenta åren i början av 2000-talet. Däremot tecknar finansaktörerna en ljus bild av börsbolagens resultat där de allra flesta tror på ökade företagsvinster under 2008. Det visar den årligt återkommande studien av aktiemarknaden som genomförs av Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Årets studie visar att marknadsriskpremien – företagens bedömning av risker vid aktieinvesteringar – nu befinner sig på den rekordhöga nivån 4,9 %.
– Aldrig tidigare i studiens elvaåriga historia har företagens syn på riskpremien snuddat vid femprocentsnivån, inte ens under de turbulenta åren under 2000-talets inledning. I tidigare studier har premien pendlat mellan 3,5-4,6 %, kommenterar Peter Lundblad, partner inom Corporate Finance vid Öhrlings PricewaterhouseCoopers.
– Vi ser även att avkastningskraven, det vill säga kombination av riskpremien och den underliggande riskfria räntan, ligger på en hög nivå. Ökningen är ca 10 % i jämförelse med 2007, kommenterar Peter Lundblad.

Stora skillnader i synen på risker beroende på bolagsstorlek
Studien visar ett ökat gap i synen på risker vid investeringar i större respektive mindre bolag. Riskpremien bedöms i snitt ligga på 3,9 % för bolag med börsvärden upp till 500 miljoner kronor, vilket är en ökning med 0,8 % från föregående år. I motsatt riktning går riskpremietillägget för de större börsbolagen över 5 miljarder kronor som nästan halverats från 1,0 % till 0,6 %.

Majoriteten tror på ökade bolagsvinster
Årets studie har även undersökt marknadsaktörernas syn på börsbolagens vinstutveckling under det kommande året. Den ekonomiska ovissheten med svårbedömd konjunkturutveckling och kreditoro i USA förväntas inte sätta spår i företagens vinstgenerigering under 2008.
– Det är en positiv bild som målas upp i studien där drygt 55 % tror på ökade vinster för börsbolagen under det kommande året. Endast 15 % tror att pendeln svänger mot sjunkande vinster, kommenterar Peter Lundblad.

Öhrlings PricewaterhouseCoopers genomför sedan 1998 den årliga studien
Riskpremien på den svenska aktiemarknaden. Riskpremien är den kompensation, utöver den riskfria räntan som kan erhållas på statsobligationer och som investerare kräver vid placeringar i svenska aktier. Riskpremien är en väsentlig parameter vid värdering och prissättning av företag. Studien är en enkätundersökning riktad till ett femtiotal aktörer på den svenska kapitalmarknaden. Årets studie genomfördes mellan januari och mars 2008.

Ladda ner studien Riskpremien på den svenska aktiemarknaden på Öhrlings PricewaterhouseCoopers webbplats www.pwc.com/se.