Samarbete en möjlig väg ur krisen för teknologiföretagen

I ett kylslaget ekonomiskt klimat blir samarbete allt viktigare för de globala teknologijättarna. Så många som fyra av fem teknologiföretag ser en ökad samverkan växa fram under de närmaste åren. Men samtidigt agerar inte företagen med tillräcklig hänsyn till de risker som omgärdar externa samarbeten. Det visar en ny global undersökning med 158 högre chefer från teknologiföretag.

Undersökningen visar att hälften (50 %) av teknologiföretagen ser externt företagssamarbete som en mycket viktig faktor för bolaget. Drygt åtta av tio (82 %) anser att dessa samarbeten kommer att bli en viktig komponent i den egna verksamheten under de närmaste tre åren.

– Behovet av samverkan över företagsgränserna har aldrig varit större inom teknologisektorn. Ensam är inte längre stark och de företag som kan maximera värden samt identifiera och hantera de risker som samarbeten medför kan bli vinnare under de närmaste åren, säger Erik Dillner, branschansvarig för Teknologi inom Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Men extern samverkan över företagsgränser sätter även riskfrågor i fokus. Tre av fyra teknologichefer ser samarbeten med andra företag som komplexa och riskfyllda. Drygt hälften (56 %) menar att de mest alarmerande riskerna handlar om dränering av att företagets intellektuella kapital. 28 % av respondenterna ser risker när det gäller säkerhet och integritet.

– Många företagsamarbeten är fortfarande outvecklade. Ett område som riskhantering prioriteras till exempel alltför sällan. Knappt hälften (47 %) av företagen gör en gedigen due diligence (företagsbesiktning) innan de ger sig in i ett samarbete. Endast en av tre (35 %) anser att deras organisationer är medvetna om och arbetar proaktivt med att hantera risker. Vikten av samarbete kommer dock att öka och med rätt hantering av risker finns ett gyllene läge till en hävstång ur krisen, säger Erik Dillner.

Undersökningen visar även att:
• Teknologicheferna ser samarbeten som viktiga dörröppnare till nya tillväxtmarknader
• Företagssamarbeten öppnar upp för möjligheter i form av tillgång till ny kompetens, kapitaltillgång och möjligheter till marknadsföring
• Framgångsrik samverkan kräver att båda parters roller är tydligt definierade och att respektive företags aktiviteter är väl avgränsade

Om undersökningen
Rapporten Technology Executive Connections: Managing the risks and rewards of collaboration har tagits fram av PricewaterhouseCoopers och The Economist Intelligence Unit (EIU). Frågorna i den globala undersökningen ställdes till 158 högre chefer verksamma inom teknologiföretag. Som ett komplement till resultaten genomfördes även 18 djupintervjuer.

Ladda ner rapporten Technology Executive Connections: Managing the risks and rewards of collaboration på webbplatsen www.pwc.com/se.