Sju av tio vd:ar sätter hållbarhet på agendan

Med anledning av FN:s hållbarhetskonferens, Rio+20, som inleddes i veckan har PwC tagit tempen på näringslivets inställning till frågor som vatten, livsmedelssäkerhet, energi, klimatförändring och social integration. Resultatet visar att förhoppningarna på konferensen är stora; sju av tio företagsledare uppger att de är beredda att satsa mer resurser på CSR-arbete om det görs framsteg på Rio+20.

Rapporten visar att globala hållbarhetsfrågor är strategiskt viktiga för företagen men att företagsledarna gärna ser att regeringsföreträdare och politiska makthavare visar vägen och stakar ut riktlinjer för arbetet. Fler än 90 procent av de vd:ar som ingår i undersökningen säger att regleringar, ekonomiska styrmedel och privata investeringar är de mest effektiva sätten att få till stånd förändringar mot ett mer hållbart samhälle.

Sju av tio företag säger sig vilja investera mer resurser i hållbarhetsarbetet om det sker tydliga framsteg under Rio+20.

– Hållbarhetsfrågor ökar i betydelse och är inte längre något som redovisas på några sidor i årsrapporten utan blir en allt mer integrerad och affärsavgörande fråga. Företag som länge arbetat med frågan, främst inom riskhantering, ser nu också nya affärsmöjligheter. Det finns branscher och företag som skapat helt nya affärsmodeller baserat på hållbart tänkande, säger Fredrik Franke ansvarig för hållbarhetsrådgivning inom PwC.

Nästan nio av tio företagsledare uppger att energifrågan är viktigast för deras företag i dag och åtta av tio ser den globala vattenbristen som akut om tio år.

– Vattenresurserna är globalt en av våra största utmaningar. Bristen på vatten skapar odrägliga levnadsförhållanden för många människor och försvårar social utveckling för de drabbade länderna. Många företag tar ansvar och har långtgående program för den egna verksamheten och leverantörsleden men det är anmärkningsvärt att den här akuta frågan inte får mer fokus i näringslivet, kommenterar Fredrik Franke undersökningsresultaten.

Andra hållbarhetsfrågor som toppar listan är klimatförändringar, social integration, jämställdhet och knappa resurser. Där hållbar konsumtion är en av de frågor som anses få störst betydelse framöver.

Företagsledarnas bedömning av hållbarhetsfrågornas betydelse (Källa: PwC):

Viktigt/Mycket viktigt – 2012 Viktigt/Mycket viktigt - 2022
Energi till rimligt pris 87 % (39 % mycket viktigt) 89 % (60 % mycket viktigt)
Rättvisa och social integration 83 % (26 % mycket viktigt) 86 % (43 % mycket viktigt)
Hållbar konsumtion och knappa resurser 80 % (35 % mycket viktigt) 84 % (31 % mycket viktigt)
Klimatförändringar 68 % (25 % mycket viktigt) 78 % (36 % mycket viktigt)
Vattenbrist 65 % (30 % mycket viktigt) 78 % (38 % mycket viktigt)
Minskad biologisk mångfald 58 % (12 % mycket viktigt) 64 % (14 % mycket viktigt)
Livsmedelssäkerhet 57 % (28 % mycket viktigt) 63 % (29 % mycket viktigt)

Bakgrund

Rio+20 är FN:s konferens om hållbar utveckling som äger rum i Rio de Janeiro, Brasilien den 20-22 juni 2012. Deltagare är regeringsföreträdare, företag, internationella institutioner och organisationer. Mötet hålls tjugo år efter 1992 års Earth Summit i Rio där FN:s globala handlingsplan för hållbar utveckling, Agenda 21, antogs.

Den aktuella undersökningen genomfördes under april-maj 2012 och bygger på svar från 141 ledare för större bolag världen över om deras inställning till hållbarhetsfrågor och till Rio+20-konferensen.

Fredrik Franke, ansvarig för hållbarhetsrådgivning inom PwC
Tel 0709 29 12 97, e-post: fredrik.franke@se.pwc.com

Jenny Huselius, pressansvarig PwC
Tel 0702 00 91 39, e-post: jenny.huselius@se.pwc.com

PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare och 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap
utvecklar vi värden för våra 66 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 169 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.