Skattereformer fortsätter att öka trots ekonomisk oro

I en ny rapport från Världsbanken, IFC och PwC framgår det att världens regeringar fortsätter att reformera sina skattesystem trots den globala ekonomiska osäkerheten. 31 länder har vidtagit åtgärder från juni förra året till och med maj i år för att göra det enklare och billigare för små och medelstora företag att betala skatt.

Rapporten Paying Taxes 2013 som publiceras i dag studerar skattereglerna i 185 länder och visar att den vanligaste skattereformen är införandet av onlinesystem för efterlevnad av skattereglerna, vilket förekom i 16 länder.

– Elektroniska deklarationer och betalningar minskar pappersarbetet och komplexiteten i skattesystemen. Det här underlättar i sin tur efterlevnaden av skatteregler och minskar kostnaderna för administration, säger Augusto Lopez Claros, chef, Global Indicators and Analysis, World Bank Group.

Rapporten visar att ett genomsnittligt medelstort företag (svenska resultat inom parentes) betalar en total skattesats om 44,7 procent (53,0), gör 27,2 betalningar (4) och lägger 267 timmar (122) på att fullfölja sina skatteåtaganden. Under de åtta år som har gått sedan studien påbörjades har tiden för att följa skattereglerna generellt minskat med 54 timmar och antalet betalningar minskat med mer än sex stycken, medan den totala skattesatsen har sänkts med nästan 1 procent för varje år.

När de olika företagsskatterna och skattehanteringen vägs samman placerar sig Sverige på en 38:e plats av de länder som jämförs.

– Sverige har ett effektivt skattesystem när det gäller hantering av skatter men svenska bolag är bland de mest beskattade. Ska vi klättra i rankningen och underlätta för företagande och tillväxt är det inte bolagsskattesatsen som är den intressanta att justera. Bolagsskatten utgör bara en liten del av alla skatter ett företag betalar, ändå handlar diskussionen mest om den, menar Magnus Johnsson, skattechef på PwC Sverige.

Ett företagsvänligt klimat handlar inte bara som skattenivåer, utan även om att minimera den tid och arbetsinsats som krävs för att följa regelverket. En analys gjord av PwC:s ekonomiska rådgivare Andrew Sentence visar att i länder där man vidtagit åtgärder för att minska komplexiteten i skatteadministrationen – både i termer av antalet betalningar och den tid det tar att hantera skattefrågor – har den ekonomiska tillväxten varit högre.

Fokus på att minska den administrativa bördan i skattesystemet fortsätter. Under 2011 sjönk tiden för att följa reglerna generellt med en arbetsdag och antalet betalningar sjönk nästan med två, medan den totala skattesatsen bara sjönk med 0,3 procent.

Om undersökningen

Paying Taxes 2013 mäter alla obligatoriska skatter och bidrag som ett medelstort företag måste betala under ett visst år. De skatter och bidrag som omfattas är bolagsskatt, sociala avgifter och arbetsgivaravgifter, förmögenhetsskatt, realisationsvinstskatt, skatt på vinstutdelning, skatt på finansiella transaktioner, miljöskatter, fordons- och vägskatter och andra mindre skatter och avgifter.

För mer information kontakta:

Magnus Johnsson, chef för skatteverksamheten PwC
Tel 0709-29 31 72  e-post: magnus.johnsson@se.pwc.com

Jenny Huselius, pressansvarig PwC
Tel 0702 00 91 39, e-post: jenny.huselius@se.pwc.com

Om Världsbanken/World Bank Group
World Bank Group är en av världens största källor till finansiering och kunskaper i utvecklingsländer. Den består av fem institutioner som är nära knutna till varandra: International Bank for Reconstruction and Development (IBRD) och International Development Association (IDA), International Finance Corporation (IFC), Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA samt International Centre for Settlement of Investment Disputes (ICSID). Var och en av dessa institutioner spelar en viktig roll i uppdraget att bekämpa fattigdom och förbättra levnadsstandarden för människor i utvecklingsländerna. För mer information, gå in på www.worldbank.org, www.miga.org, samt www.ifc.org.

För mer information om rapportserien Doing Business: www.doingbusiness.org

Om PwC

PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare och 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 66 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 180 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.

Rapporten Paying Taxes hittar du här: http://www.pwc.se/sv/skatteradgivning/publikationer/paying-taxes-2013. Eller via hemsidan www.pwc.se