Skiftande signaler från verkstadsbolagen i USA

Verkstadsbolagens optimism har ersatts av ökad osäkerhet när det gäller synen på USA:s ekonomi. Men samtidigt märks positiva trender i det egna företaget som ökade intäkter, växande export och högre marginaler. Det är några av resultaten från PwC:s återkommande Manufacturing Barometer för tredje kvartalet 2010.

– Osäkerheten är mer påtaglig. Blickar vi mot de kommande 12 månaderna är majoriteten av företagen (52 procent) osäkra på utsikterna för USA:s ekonomi. 35 procent är positiva vilket är 10 procentenheter lägre än föregående kvartal, kommenterar Olof Enerbäck, branschansvarig för Verkstad vid PwC.

Samtidigt som den generella synen på framtiden präglas av ovisshet så visar undersökningen på flera positiva trender från årets tredje kvartal. Intäktsprognoserna är fortsatt starka. Sju av tio företag förväntar sig tillväxt i det egna företaget. Av dessa tror 18 procent på dubbelsiffriga intäktsökningar. Den beräknade genomsnittstillväxten för det egna företagets intäkter under de närmaste 12 månaderna är fem procent.

Undersökningsresultaten visar även på exportökningar. Av de företag som exporterar produkter rapporterade 44 procent en ökning av den internationella försäljningen under årets tredje kvartal medan endast 10 procent upplever en minskning.

– Vi ser även en intressant tendens i ökade bruttomarginaler. Under tredje kvartalet i år förbättrades de genomsnittliga bruttomarginalerna med 10 procentenheter till 17 procent.  Samtidigt gick även nettokostnaderna och priserna upp, säger Olof Enerbäck.

Undersökningen visar även att:

• Ökade utgifter. 43 procent av företagen planerar nya investeringar under de närmaste 12 månaderna, vilket motsvarar en uppgång med 10 procentenheter från föregående kvartal. Fler företag planerar även ökningar i drifts- eller budgetutgifter under de närmaste 12 månaderna.
  • Lägre takt för nyanställningar. Under de närmaste 12 månaderna planerar 42 procent av företagen för ökningar av antalet anställda. En minskning med 5 procentenheter från föregående kvartal.
  • Lagstiftning kan störa tillväxten. 77 procent listar lagar och regler som potentiella hinder för tillväxt under de kommande 12 månaderna. En ökning med 14 procentenheter från föregående kvartal. Andra hinder som hamnade högt är brist på efterfrågan som anges av 62 procent samt skattepolicys som 60 procent nämner.

Om undersökningen:
I undersökningen Manufacturing Barometer har PwC intervjuat ledningen i 60 verkstadsbolag baserade i USA. Inriktning på frågorna var affärsresultat för det tredje kvartalet 2010, det ekonomiska läget samt förväntningar för tillväxt under de kommande 12 månaderna. Undersökningen är kvartalsvis återkommande.

Mer information om undersökningen Manufacturing Barometer Q3 2010 samt tidigare kvartalsundersökningar återfinns på www.pwc.com/se/verkstad.

För mer information kontakta:
Olof Enerbäck, branschansvarig Verkstad, PwC
Tel 0709-29 12 90, e-post: olof.enerback@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PwC
Tel: 0709-29 36 85, e-post:
martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare på 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 161 000 medarbetare i 154 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd. Se pwc.com/se för mer information.