Spanska privatiseringar lyfte europeiska börsintroduktioner

Årets tredje kvartal bjöd på stiltje när det gäller börsintroduktioner. Mot strömmen gick dock börserna i Spanien och Polen där introduktionerna bars upp av privatiseringar. Totalt sett gav detta en tydlig värdeökning av nya introduktioner från 2,5 miljarder till 9,4 miljarder euro i förhållande till motsvarande kvartal 2010. Det framgår av PwC:s rapport IPO Watch som regelbundet följer börsintroduktioner i Europa.

– Under årets tredje kvartal genomfördes 121 noteringar på europabörserna till ett värde av 9,4 miljarder euro att jämföra med 85 introduktioner värda 2,5 miljarder euro motsvarande period 2010. Men bilden är delvis missvisande. Drygt hälften av introduktionsvärdena kommer av privatiseringar i Spanien och Polen under juli månad. Det osäkra marknadsläget hämmar självfallet introduktionsviljan och de kommande veckorna blir avgörande för 2011 som helhet. Inte minst eftersom årets sista kvartal normalt sett är högsäsong för börsintroduktioner, kommenterar Lennart Danielsson, ansvarig för IPO Services vid PwC i Sverige.

Rapporten IPO Watch visar att privatiseringar gav till följd att den spanska börsen BME dominerade värdemässigt och stod för 65 procent av det totala värdet under det tredje kvartalet. Sett till volym så toppade den polska börsen WSE med 50 procent av antal introduktioner. NASDAQ OMX landade på fyra introduktioner till ett värde av 60 miljoner euro och placerade sig därmed på en åttondeplats i Europa.

De fem största introduktionerna i Europa stod för hela 85 procent av det samlade värdet det tredje kvartalet i år. Tre av dessa introduktioner genomfördes i Spanien.

De fem största börsintroduktionerna i Europa Q3 2011:

Företag (sektor) Värde (miljoner euro) Börs
Bankia (bank) 3 092 Spanien
Dia (livsmedel) 2 378 Spanien
Jastrzebska Weglowa (gruv) 1 346 Polen
Banca Cicica (bank) 600 Spanien
OJSC Phosagro (kemi) 530 London

Källa: IPO Watch Europe Survey Q3 2011

– Vi har sett många inställda och uppskjutna börsintroduktioner under året. Utsikterna för 2011 är fortsatt dystra om det inte sker en radikal förändring av marknadsklimatet. Men trots läget på marknaden så finns det förhoppningar på många håll och en ganska stabil bas av företag som ligger i startgroparna för börsen. Till exempel finns det flera större företag som gör sig redo för London-börsen under första halvåret 2012, avslutar Lennart Danielsson.

Om IPO Watch Europe:

Analysen genomförs regelbundet varje kvartal och omfattar introduktioner på Europas huvudsakliga börser. Den aktuella undersökningen genomfördes under perioden 1 juli-30 september 2011. All marknadsinformation är hämtad från respektive börs.

För ytterligare information kontakta:
Lennart Danielsson, ansvarig för IPO Services vid PwC Sverige
Tel: 08-555 333 35, mob 0709-29 33 35, e-post: lennart.danielsson@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PwC i Sverige
Tel: 0709-29 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 700 medarbetare på 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 169 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd. Se pwc.com/se för mer information.