Stark tillväxtprognos för Stockholms hotellmarknad

Konjunktursvängningar till trots, den ekonomiska oron har än så länge inte fått fäste på hotellmarknaderna i Europas storstäder. PwC har kartlagt 17 städers hotelltillväxt under nästa år och framtiden ser ljus ut. Speciellt för Stockholm som toppar listan framför städer som London, Madrid och Amsterdam. Det visar rapporten Best placed to grow – European Cities Hotel forecast 2011-2012 som presenteras idag.

Det allmänna konjunkturläget har än så länge inte satt sina spår i hotellbranschen runt om i Europas storstäder. En genomgång av hotellnäringen i Amsterdam, Barcelona, Belfast, Berlin, Dublin, Edinburgh, Frankfurt, Genève, Istanbul, London, Madrid, Moskva, Paris, Rom, Stockholm, Wien och Zurich visar att de ekonomiska svängningarna inte har påverkat branschen i stort. Flera av städerna kan till och med se fram emot en allt större efterfrågan på hotellrum under nästa år.

Stockholm är den stad som i jämförelsen toppar tillväxtlistan när det gäller hotellens beläggning och lönsamhet. Beläggningen beräknas att stiga med 8,6 procent jämfört med 2011 och lönsamheten per disponibelt hotellrum (RevPAR) stiger med rekordhöga 17,3 procent. Detta i jämförelse med andra europeiska storstäder som London vars beläggningsgrad stiger med 1,7 procent och RevPAR med 8,3 procent under 2012.

The 2012 cities forecast

% change on previous year (ranked by RevPAR % growth.)

ADR; Average Daily Rate.

Occupancy                         ADR                         RevPAR

1. Stockholm 8.6% 9.5% 17.3%
2. London 1.7% 5.7% 8.3%
3. Amsterdam 2.0% 4.4% 6.5%
4. Madrid 3.2% 2.3% 5.6%
5. Moskva 2.5% 3.0% 5.6%
7. Berlin 1.4% 3.6% 5.0%
8. Genève 2.4% 0.9% 3.3%
9. Paris 0.6% 1.9% 2.6%
10. Barcelona 1.1% 1.3% 2.4%

Källa: PwC

–Hotellutvecklingen tar fart i många av de städer vi studerat och framförallt i Stockholm. Vi såg en minskning 2008/2009 i samband med konjunkturläget då och många hotell tappade 20 procent eller mer av sin lönsamhet vilket påverkade prisutvecklingen. Prognosen för en stark utvecklingstakt i Stockholm är mycket positiv och rimmar väl med de nationella målen. Visionen för Rese- och Turistnäringen i Sverige innebär bland annat att Stockholm måste öka med närmare 8000 nya hotellrum fram till 2020 för att möta den ökade efterfrågan, kommenterar branschansvarig Carola Näsdal Skarp på PwC.

Sammanfattningen av 2011 visar att Dublin och Amsterdam är de städer som avancerar mest när det gäller både lönsamhet och beläggningsgrad i jämförelse med föregående år. Ökningen i Stockholm är marginell för året med en lönsamhetsförändring (RevPAR) på 5,6 procent och beläggningsökning på 1,8 procent mot 2010.

Stockholm blir allt populärare som resmål för turister och affärsresenärer, två av tre som besöker Sverige övernattar i Stockholm. Den utvecklingen avspeglas i den byggboom hotellbranschen upplever. Just nu byggs det både stora och mindre, mer personliga varianter. I september i år öppnade t.ex. det högsta hotellet i Norden i Kista, nära Arlanda. Scandic Victoria Tower som är 118 meter högt och är ett av de mest spektakulära hotellen i Sverige och Norden. Men kan Stockholm fortsätta att leverera? Hinner vi bygga i den takt som krävs för att möta framtida behov? avslutar Carola Näsdal Skarp.

The 2011 cities forecast

% change on previous year (ranked by RevPAR % growth)

Occupancy                      ADR                                     RevPAR

1. Istanbul -1.8% 21.7% 19.5%
2. Dublin 6.1% 5.7% 12.1%
3. Amsterdam 4.2% 7.0% 11.5%
4. Barcelona 8.5% 1.7% 10.4%
5. Rom 3.7% 5.5% 9.4%
6. London -0.8% 8.9% 8.1*%
7. Paris -1.0% 7.5% 6.4%
8. Wien 1.7% 4.5% 6.3%
9. Stockholm 1.8% 3.7% 5.6%
10. Edinburgh 3.9% 1.1% 5.1%

Källa: PwC

Läs mer på: www.pwc.com/sv/se/rese-turism/publikationer/european-cities-hotel-forecast-2011-and-2012.jhtml

För mer information kontakta:

Carola Näsdal Skarp, branschansvarig Rese/Turism PwC

Tel 070-222 43 70, e-post: carola.naesdal.skarp@se.pwc.com

Mattias Isaksson, marknads-och kommunikationschef PwC
Tel 0706-60 52 55, e-post: mattias.isaksson@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 700 medarbetare och 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap
utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 169 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.