Stockholm bäst på hållbarhet i internationell studie av storstäder

​I en kartläggning av 21 storstäder i världen hamnar Stockholm i topp när det gäller hållbarhet tack vare höga poäng för miljöanpassning och kategorier som luftkvalitet, andel grönområden inom staden. Stockholm är även bäst i klassen när det gäller hälsa och säkerhet enligt rapporten Cities of Opportunity som har tagits fram av PwC.

Rapporten tar ett kvantitativt och kvalitativt helhetsgrepp när det gäller situationen i 21 storstäder runt om i världen. Både näringsliv, ekonomi och kulturella aspekter har vägts in i studien som omfattar 58 olika parametrar.  Stockholm, som är en av de städer som ingår i undersökningen, klarar sig generellt mycket bra i den internationella konkurrensen.  I två av kategorierna; hållbarhet samt hälsa och säkerhet hamnar Stockholm till och med på första plats av 21 undersökta storstäder. Stockholm får toppbetyg inom delområden som luftkvalitet, andel grönområden, utbyggd kollektivtrafik och hantering av trängselsituationen.

– Vår rapport konstaterar att den rätta balansen mellan satsningar på näringslivet och stadens invånare är avgörande för hur väl en stad kan positionera sig i den globala konkurrensen. Stockholm tillsammans med Chicago, Toronto, Sydney, Singapore, London och New York är exempel på städer som har hittat den just den balansen, konstaterar Jan Sturesson, som är globalt branschansvarig för Government inom PwC.

Delområden där Stockholm intar förstaplatsen:

• Kategorin “Gröna städer” – ett sammanvägt index som anger hur miljöanpassad staden är i allt ifrån energifrågor till sophanteirng.
  • Luftkvalitet
  • Andel grönområden/yta
  • Hantering av trängselsituationen
  • Politisk och social omgivning
  • Andel invånare med högre utbildning
  • E-mognad
  • Satsningar på forskning och utveckling
  • Sjukdomsrisk vid resande
  • Överlevnadsgrad hos nyfödda

– Stockholm får höga placeringar i många klasser . Samtidigt som det är ett stort erkännande till det långsiktiga arbete som bedrivits från stadens sida, så finns det även områden som Stockholm kan vässa. Vi ser till exempel utvecklingspotential inom turismområdet och planering av byggnationer, menar Jan Sturesson.

Delområden där Stockholm hamnar placerar sig i nedre regionerna (placering 19-21):

• Inomhusklimat (21)
  • Antal internationella turister (20)
  • Mångfald – sett ur perspektivet antal födda utomlands (20)
  • Levnadskostnader (19)
  • Arbetstidsreglering (fastslagna arbetstimmar) (19)
  • Byggnationer på höjden (skyskrapor) (19)

Om rapporten Cities of Opportunity:
Rapporten baseras på publika data med stöd från omfattande forskning. Tre huvudsakliga varianter av källor har använts för att samla in relevant data.

• Internationella organisationer som World Bank och Internationella valutafonden (IMF).
  • Nationella statiskorganisationer som National Statistics i Storbritannien och Census Bureau i USA
  • Kommersiella företag med verksamhet inom datainsamling

Datainsamlingen ägde rum under andra och tredje kvartalet 2009. 58 variabler ingår i studien och har ställts samman inom totalt 10 områden.

Läs mer om rapporen på www.pwc.com/us/en/cities-of-opportunity.

För ytterligare information:
Jan Sturesson, globalt branschansvarig för Government, PwC
Tel 0705-69 37 37, e-post:
jan.sturesson@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PwC
Tel 0709-29 36 85, e-post:
martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare på 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 161 000 medarbetare i 154 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd. Se pwc.com/se för mer information.