Stockholm i Europatopp enligt ny studie av storstäder

Stockholm är världsledande inom områden som innovation, hälsa och säkerhet enligt en ny studie från PwC och Partnership for New York City. Staden flyttar fram positionerna fem placeringar sedan förra året och hamnar nu på en fjärdeplats. Stockholm är även bäst av de europeiska städer som ingår i studien. Det visar den fjärde upplagan av Cities of Opportunity som analyserar och rangordnar 26 storstäder utifrån tio olika faktorer avgörande för en stads attraktivitet och tillväxtpotential.

Enligt rapporten återfinns Stockholm bland de tre främsta städerna inom hälften av faktorerna, varav staden tar hem förstaplaceringar för Intellektuellt kapital och innovation, Hälsa och säkerhet samt Demografi och levnadsvillkor. Stockholm hamnar även nära toppen när det gäller Hållbarhet och Teknologisk förmåga.

– Detta är ett fantastiskt betyg för Stockholm som växande internationell stad. Rapporten visar att Stockholm är bäst i klassen inom strategiskt viktiga profilområden som intellektuellt kapital och innovation, men också demografi och levnadsvillkor för att nämna några. Vi ser förbättringspotential när det gäller utbildning, transporter och infrastruktur, där har staden utrymme att utvecklas för att ytterligare positionera sig internationellt, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd i Stockholms stad.

– Rapporten visar på en förändrad global dynamik med nya förutsättningar för till exempel kommunikation, utbildning och kunskapsutbyte. Moderna städer är mindre beroende av geografi och historiska band och kräver annan attraktionskraft för att dra till sig kreativa begåvningar och spjutspetsföretag. Storlek är inte längre den avgörande faktorn när det gäller inflytande, vilket framgången för Stockholm visar, menar Jörgen Sigvardsson partner vid PwC i Sverige.

Totalt sett toppar New York 2011 års upplaga av Cities of Opportunity. Därefter följer Toronto, San Francisco, Stockholm och Sydney.

Lista över framgångsfaktorer och de tre topplaceringarna enligt Cities of Opportunity 2011:

• Intellektuellt kapital och innovation – Stockholm, Toronto, New York/San Francisco
• Teknologisk förmåga – New York, Seoul, Stockholm
• Transporter och infrastruktur – Paris, Chicago, New York
• Demografi och levnadsvillkor – Stockholm, Sydney, Toronto
• Ekonomiskt inflytande – London, Paris, New York
• Kostnader – Houston, Los Angeles, Chicago
• Livsstilstillgångar – New York, Paris, London
• Hälsa och säkerhet – Stockholm, Toronto, Chicago
• Lätthet att göra affärer – Hong Kong, Singapore, New York
• Hållbarhet – Berlin, Sydney, Stockholm

Om undersökningen
Cities of Opportunity baseras på offentlig data från globala utvecklingsorganisationer som Världsbanken och Internationella Valutafonden, nationella statistiska organisationer som National Statistics i Storbritannien och Census Bureau i USA samt statistikföretag. Data samlades in under andra och tredje kvartalet 2010. Poängmetodiken har utvecklats för att garantera öppenhet och enkelhet för läsare samt jämförbarhet mellan städer. Hela rapporten finns tillgängliga på:
www.pwc.com/cities.

PwC presenterar Cities of Opportunity närmare den 26 maj kl 13.00 på Torsgatan21 i Stockholm. Under seminariet diskuteras rapporten och hur Stockholms konkurrenskraft kan stärkas ytterligare. Syftet med mötet är att stärka samverkan mellan olika samhällssektorer ur ett internationellt konkurrensperspektiv.

För mer information, kontakta:
Margareta Irenaeus, director, PwC i Sverige
Tel: 0709- 29 21 73, e-post:
margareta.irenaeus@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PwC i Sverige
Tel: 0709-29 36 85, e-post:
martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 700 medarbetare på 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 161 000 medarbetare i 154 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd. Se pwc.com/se för mer information.