Stora utmaningar väntar offentlig verksamhet enligt ny global studie – Sverige förebild för många länder

Samtidigt som optimismen återvänder till näringslivet så brottas regeringar i många länder med att kontrollera budgetunderskott och statsskulder. För att klara sig igenom situationen krävs fokus på tre viktiga aspekter - rätt hantering av underskott, framtidssäkring och hållbar tillväxt. Det visar en ny rapport från PwC där djupintervjuer med representanter från regeringar i 17 länder har kombinerats med en omfattande studie av 1200 beslutsfattare.

När nu äringslivet håller på att återhämta sig från den ekonomiska krisen så märks efterdyningarna fortfarande tydligt i offentliga verksamheter.

– Utmaningen ligger i att regeringarna måste leverera mer värde men till lägre kostnader. Det handlar om en balansgång mellan att stabilisera ekonomin genom att hantera budgetunderskott och statsskulder samtidigt som drastiska skattehöjningar ska undvikas. Dessutom måste det hittas lösningar på nyckelfrågor som att hitta rätt kompetens och skapa förnyelse, säger Jan Sturesson, Globalt ansvarig för offentlig sektor inom PwC.

– Sverige och de nordiska länderna är en förebild för många gällande skuldsituation, investeringar i forskning och utveckling samt strategiska reformer och samarbeten. Ett bra kvitto på detta var uppmärksamheten i Davos på World Economic Forum, fortsätter Jan Sturesson.

Rapporten Rethinking government - doing things differently lyfter fram tre åtgärder som kan möta de framtida utmaningarna på ett nationellt plan.

Hantera underskott och hög skuldsättningsgrad på rätt sätt. Effektiviseringar och kostnadsbesparingar är nödvändiga aspekter men räcker inte till. I många fall krävs ett omfattande reformarbete till exempel är pensionssystemen ett centralt område.

– Det är tydligt att företagen sneglar på budgetsituationen i de stater där de verkar. Närmare två av tre (61 procent) av de tillfrågade beslutsfattarna inom näringslivet oroas över budgetsituation i de länder där de har verksamhet. Men regeringarna måste samtidigt hålla fast vid satsningar på innovation och kompetensutveckling. Dessutom måste många välfärdstjänster levereras både snabbare och mer kostnadseffektivt, berättar Jan Sturesson.

Framtidssäkring: Regeringarna bör försöka framtidssäkra de aktiviteter som planeras framöver för att nå strategiska mål, samtidigt som risker minimeras. Detta kan vara olika typer av större projekt inom infrastruktur som offentliga transportsystem, forskningsinfrastruktur, arenabyggen, idrottsevenemang eller andra strategiska satsningar som ökar attraktionskraften och därmed investeringsviljan i länderna.

– Utvecklingen ställer krav på strategiska allianser och samarbeten mellan olika aktörer inom offentlig, privat och ideell sektor. Det är dags att skapa nya prototyper för framtidens utmaningar i gränslandet mellan olika samhällssektorer. För detta krävs samhällsentreprenörer som samverkar, säger Jan Sturesson.

Främja hållbar tillväxt: Regeringarna bör fokusera på hållbarhet i en vidare bemärkelse och inte kortsiktiga finansiella lösningar. Det behövs en ny syn på tillväxt som bättre balanserar strategiskt viktiga resurser och kapital . Det kan handla om socialt kapital, intellektuellt kapital, miljökapital, men även infrastruktur och politiskt förtroendekapital.

Undersökningen visar även:

• Närmare tre av fyra företagsledare (72 procent) är villiga att stödja regeringspolitik som främjar tillväxt som är ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar.

• Det finns en stark tilltro till samarbeten mellan regeringar och företag. 54 procent av de medverkande menar att ett ökat samarbete mellan stat och näringsliv förbättrar möjligheterna att tackla globala risker som klimatförändring och finanskriser.

– Ett område där vi ser behov av ökat samarbete mellan stat och näringsliv är infrastruktur. Undermålig infrastruktur i traditionella industriländer måste radikalt moderniseras och i nya tillväxtländer finns ett skriande behov av att bygga infrastruktur från grunden. Samtidig är många statsbudgetar under stor press. Alternativ för finansiering blir då nödvändiga, vilket bör leda till att ökat offentligt samarbete med den privata sektorn och kapitalmarknader för finansieringslösningar, avslutar Jan Sturesson.

Om rapporten Rethinking government - doing things differently:
Rapporten baseras på djupintervjuer med representanter för 17 regeringar i olika delar av världen. Resultaten har länkats samman med undersökningen CEO Survey där 1201 beslutsfattare från 70 länder har medverkat. Hela rapporten Rethinking government - doing things differently finns tillägnlig på
www.psrc.pwc.com.

För mer information, kontakta:
Jan Sturesson, globalt ansvarig för offentlig sektor inom PwC
Tel: 0705-69 37 37, e-post:
jan.sturesson@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PwC i Sverige
Tel: 0709-29 36 85, e-post:
martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 700 medarbetare på 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 161 000 medarbetare i 154 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd. Se pwc.com/se för mer information.