Storföretagens medskick till regeringen - låt inte coronakrisen bromsa upp en skattereform

Coronakrisen ökar behovet av strukturella förändringar inför framtiden och inte minst när det gäller den ekonomiska politiken. Nu visar PwC:s återkommande undersökning Skattebarometern att närmare två tredjedelar av Sveriges större företag anser att pandemin inte får hindra januariöverenskommelsens planerade skattereform. Undersökningen visar också att många företag drömmer sig tillbaka till Alliansens skattepolitik.

Många svenska företag anser att det nu är hög tid att genomföra den skattereform som utlovades i januariöverenskommelsen. Det är särskilt de större företagen som är otåliga. 62 procent av storbolagen  anser att coronakrisen inte ska bromsa upp  genomförandet av en skattereform, berättar Mikael Carlén, partner och ansvarig för affärsområdet Tax & Legal på PwC och fortsätter;
En anledning till att företagen vill se förändringar kan vara den ökade administrativa bördan som många bolag upplever. 32 procent anger att de lägger mer tid på skattehantering nu än för fem år sedan. Bara åtta procent menar att tidsåtgången har minskat.

Alliansens skattepolitik står högst i kurs
Undersökningen har även tittat närmare på vilken regeringskonstellation som företagen anser kan föra den bästa skattepolitiken för näringslivet. Här hamnar den tidigare alliansregeringen i topp och föredras av 42 procent av de svarande. Endast fyra procent uppger att den nuvarande regeringen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet är bäst när det gäller skatt. Ett tänkbart konservativt block med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna attraherar inte fler än 9 procent av bolagen när det gäller skattepolitiken.

Arbetsgivaravgifterna behöver förändras och fastighetsskatt oroar
– Den skatt som företagarna vill prioritera mest är en sänkning av arbetsgivaravgifterna. Här ser vi en tydlig ökning i förhållande till förra året där nu över hälften av bolagen ser behovet av sänkta arbetsgivaravgifter. Med stor sannolikhet finns här kopplingar till coronakrisens effekter på personalsituationen och möjligheterna till omstart och nya anställningar, berättar Mikael Carlén. Undersökningen har även tittat närmare på vilka skatter som företagarna oroas mest över när det gäller införande eller återinförande. Fastighetsskatten är här tydligt den skatt som ses som mest negativ och som anges av 43 procent av bolagen, vilket även är en viss ökning från förra årets undersökning.

Andra intressanta resultat från undersökningen är bland annat:

• Många företag förespråkar regionala skatter. 47 procent vill se en förändring där regionala skatter ersätter den skatteutjämning som idag bedrivs.

• Skattemoral blir allt viktigare. 54 procent av storbolagen i undersökningen säger att de har ökat fokus på etiska och moraliska frågor i förhållande till bolagets skattehantering under de senaste fem åren.

• Dags att öka fokus på 3:12-reglerna. Undersökningen visar att det finns en majoritet bland mindre och medelstora bolag för att driva en en förändring av 3:12-reglerna. I första hand är det sänkt skattesats vid utdelning och kapitalvinst som de mindre och medelstora bolagen vill se förändringar kring.

• 39 procent av de mindre och medelstora bolagen uppger att de skulle överväga att införa ett incitamentsprogram för medarbetarna om regelverket för personaloptioner förändrades.

Om PwC:s undersökning Skattebarometern 2020
Undersökningen fokuserar på svenska bolags åsikter om skatter. 300 bolag har medverkat, fördelat på 50 större bolag noterade på Nasdaq Stockholm Large Cap eller med en omsättning på minst en miljard SEK, samt 250 mindre och medelstora bolag med en omsättning på 50-500 miljoner SEK. Intervjuerna ägde rum via telefon och genomfördes av undersökningsföretaget Norstat under andra kvartalet 2020.

Mikael Carlén, partner och ansvarig för affärsområdet Tax & Legal, PwC
E-post: mikael.carlen@pwc.com

Fakta om PwC
PwC Sverige är marknadsledande inom revision samt skatte- och affärsrådgivning, med 2 900 medarbetare och 33 kontor runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem. Våra 36 000 kunder är såväl globala som svenska företag och organisationer i alla storlekar samt verksamheter inom den offentliga sektorn. Vi vägleder våra kunder och hjälper dem att uppnå sina mål, oavsett vilken fas deras verksamhet befinner sig i.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC, som har 276 000 medarbetare i 157 länder. Det ger oss möjlighet att dela kunskaper och erfarenheter globalt och tillsammans utveckla hållbara lösningar för våra kunder.