Styrelser passiva när det gäller riskfrågor

Styrelsen är ofta passiva när det gäller frågor om bolagets riskarbete enligt en ny undersökning där PwC har tagit pulsen på styrelseledamöter i svenska börsbolag. Utöver riskfrågorna hamnar den egna förväntade arbetsinsatsen, samspelet med VD, och strategiarbetet i topp över upplevda problem.

Riskhanteringen placeras högt upp i bedömningen över problemområden för styrelser. Ledamöterna upplever sig vara för passiva och i hög grad förlitar de sig på VD och företagsledning för hantering av riskfrågor. Även regelverk och lagstiftning är en del av riskhanteringen och här menar styrelseledamöterna att det är svårt att hålla sig uppdaterade om nyheter och förändringar inom området.

– Ledamöterna tycker även att det är oklart hur omfattningen av den egna arbetsinsatsen i en styrelse ska bedömas och hur nya styrelseuppdrag påverkar befintliga uppdrag och styrelseengagemang. Kopplingen mellan arvode och arbetsinsats är något som de är missnöjda med och menar att de ökade kraven på styrelseledamöter inte avspeglas i arvodet, berättar Katja Severin Danielsson, partner och expert på bolagsstyrning, PwC.

Bland övriga problemområden som lyfts fram finns samspelet med VD. Till exempel upplevs svårigheter att bedöma om bolagets framgångar hänger samman med VD:s insatser, eller om det är omvärldsfaktorer som spelar in.

De fem största problemområdena enligt styrelseledamöterna:

Problemområde
  1. Svårt att bedöma arbetsinsats vid erbjudande om nytt styrelseuppdrag och påverkan på befintliga uppdrag och engagemang.
  2. Vid utvärdering av VD, svårt att bedöma om ”bolagets” framgångar och motgångar härleds till VD:s insatser eller opåverkbara omvärldsfaktorer.
  3. Avsaknad system för benchmarking för inspiration och jämförelse av styrelsearbetet i ”bolaget” med andra liknande företag.
  4. Styrelsen är alltför passiv i bolagets riskarbete och förlitar sig i alltför hög grad på VD och företagsledningen.
  5. För lite tid i styrelsen ägnas åt successionsfrågor och att säkerställa bra bemanning av företagsledningen.

Källa: PwC:s undersökning om styrelsearbete (255 respondenter)

Skillnader mellan listor

Undersökningen visar att det finns vissa skillnader sett till bolagens storlek när det gäller synen på de olika problemområdena.

• Styrelseledamöter i Large Cap-bolag lyfter särskilt frågan om hur operativ en styrelse kan vara i rollen som bollplank till VD.

– Utmaningen är att uppnå en lämplig balans mellan coachning och kravställande. Därför blir det viktigt att dialogen mellan VD och styrelseordförande fungerar bra, med tydliga roller och tydligt ansvar, menar Eva Blom, partner och expert bolagsstyrning, PwC.

• Bland Mid Cap-bolagen finns ett tydligt fokus på styrelsens sammansättning och ledamöterna menar att det är för få unga och nytänkande ledamöter i styrelserna. Styrelseledamöterna anser även att det saknas tillräcklig kunskap kring ny teknik, IT-frågor samt Corporate Social Responsibility (CSR).

• Inom Small Cap-bolagen finns ett uttalat behov av att öka styrelsens kunskap om bolagetspersonal, kultur och verksamhet. Samtidigt strävar ledamöterna i högre grad efter att etablera processer som ökar styrelsens delaktighet, till exempel i bolagets arbete med riskhantering.

Om undersökningen
Grunden för undersökningen är ett tjugotal djupintervjuer med styrelseledamöter i bolag av olika storlek på både reglerad och icke reglerad marknad. Underlaget har sedan kompletterats med en genomgång av tidigare undersökningar samt av bakgrundsmaterial kring praxis på området. Därefter har ett frågeformulär tagits fram och resultaten från undersökningen baseras på svar från 255 styrelseledamöter i noterade bolag på reglerad och icke-reglerad marknad.

För mer information kontakta:
Eva Blom, partner, PwC

Tel 0709-29 33 88, e-post: eva.blom@se.pwc.com

Katja Severin Danielsson, partner, PwC
Tel 0709-29 34 25, e-post: katja.severin.danielsson@se.pwc.com

Martin Askman, presschef, PwC
Tel 0709-29 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare och 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 66 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 180 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.