Susanna Backman tar över som ansvarig för PwC:s Experience Center Stockholm

Susanna Backman blir ny ansvarig för PwC:s Experience Center Stockholm. Hon har tidigare arbetat som Head of Experience Design och var även delägare i innovationsbyrån Pond innan byrån köptes av PwC. I samband med tillträdet kommuniceras också att EC Stockholm har fått ledarflaggan som en transformativ kraft inte bara för företagets kunder utan även för förändringen av PwC:s egen rådgivingsaffär.

På EC Stockholm möts affären, teknologin och kreativiteten. Det är en fysisk plats, men också en förmåga och ett nytt sätt att arbeta. I en värld där affärsutmaningar är mer komplexa än någonsin tidigare är innovation, snabbhet och genomförande nyckeln till framgång. Susanna Backman, som idag är Head of Experience Design, kommer nu ta över som ny ledare för PwC:s EC Stockholm och därmed driva transformationen av såväl kundernas affärer och produkter som av PwC:s egen rådgivningsaffär.

- Vi hjälper organisationer att bli besatta av sina användare och medarbetare och göra deras upplevelse till deras främsta styrka. Transformation av kundupplevelsen kräver ett starkt varumärke och en positiv användarupplevelse och för att lyckas med det måste man ofta börja med insidan av organisationen, med processer, organisation, ledarskap och kultur. Detta gäller även oss själva på PwC, berättar Susanna Backman.

På EC Stockholm finns verkstäder för bygg, elektronik, printstudio, testlabb och en filmstudio. Därför kan kunder gå från idé till färdig prototyp på bara några dagar, och en idé blir snabbt något konkret som kan bli startskottet för en lyckad transformation.

Susanna har tidigare forskat på både Handelshögskolan i Stockholm och Said Business School i Oxford,  kring hur varumärken byggs starka i en digital och värderingsdriven tid. Hon har även över 15 års erfarenhet av att stärka affärer och varumärken från bland annat Interbrand i London och som långvarig delägare i Pond.

- Med sin erfarenhet och djupa kunskap inom varumärkesutveckling, tjänstedesign och innovation kommer Susanna fortsätta att förstärka den kreativa förmågan på hela PwC i nära samarbete med PwC:s övriga rådgivningsverksamhet, säger Peter Malmgren, ansvarig för PwC:s affärsområde Consulting.

För mer information kontakta:

Jonas Köpniwsky, presskontakt PwC Sverige

Tel: 010-200 79 29, e-post: se_press@pwc.com

Fakta om PwC:

PwC Sverige är marknadsledande inom revision samt skatte- och affärsrådgivning, med 2 900 medarbetare och 33 kontor runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem. Våra 36 000 kunder är såväl globala som svenska företag och organisationer i alla storlekar samt verksamheter inom den offentliga sektorn. Vi vägleder våra kunder och hjälper dem att uppnå sina mål, oavsett vilken fas deras verksamhet befinner sig i.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC, som har 276 000 medarbetare i 157 länder. Det ger oss möjlighet att dela kunskaper och erfarenheter globalt och tillsammans utveckla hållbara lösningar för våra kunder.