Svagt avslut av 2011 för börsintroduktioner i Europa

Det blev ett sista kvartal på tomgång när det gäller börsintroduktioner i Europa. Endast 78 noteringar såg dagens ljus och värdet av introduktionerna minskade med 83 % jämfört med motsvarande kvartal 2010. Totalt sett genomfördes 430 noteringar under 2011, vilket innebar en ökning med 14 % i förhållande till 2010. I USA märktes en svag avmattning under 2011 och i Kina närmast halverades det samlade värdet av introduktioner. Det framgår av PwC:s rapport IPO Watch som regelbundet följer börsintroduktioner med fokus på Europa.

– Under fjärde kvartalet 2011 genomfördes 78 noteringar på europabörserna till ett värde av 866 miljoner euro, vilket kan jämföras med 129 introduktioner värda 10,1 miljarder euro motsvarande period 2010. De ekonomiska orosmolnen vilade tungt över flera delar av Europa och vi fick aldrig den återhämtning efter sommaren som det fanns förhoppningar om, kommenterar Lennart Danielsson, ansvarig för IPO Services vid PwC i Sverige.

Rapporten visar att London-börserna dominerade tydligt och stod för hela 92 % av det samlade värdet av introduktionerna i Europa under årets sista kvartal. Tittar vi på de största introduktionerna sett till värde så ägde också fyra av de fem största rum på London-börserna. Även bland de större introduktionerna märktes fallet i värde tydligt. Q4 2010 var det samlade värdet av de fem största introduktionerna 5,9 miljarder euro att jämföra med motsvarande siffra Q4 2011 – endast 787 miljoner euro. De fem största introduktionerna i Europa stod för hela 91 procent av det samlade värdet det fjärde kvartalet i år.

När det gäller branschfördelning så var det gruvbolagen som bar upp en stor del av introduktionskakan Q4 2011 och stod för hälften (49 %) av värdet för introduktionerna. Detta tack vare kvartalets största introduktion totalt sett - ryska Polymetal som noterades på London-börsen till ett värde av 421 miljoner euro.

De fem största börsintroduktionerna i Europa Q4 2011:

Företag (sektor) Värde (miljoner euro) Börs
Polymetal (gruv) 421 London
Bilfinger Berger (investment) 251 London
Damille Investment (investment) 63 London
Hagar(detaljhandel) 31 OMX
Secure Trust Bank (bank) 21 London

Källa: IPO Watch Europe Survey Q4 2011

– Tittar vi utanför Europa för helåret 2011 kan vi konstatera att Kina (inklusive Hong Kong, Shanghai, Shenzhen och Taiwan) visserligen behåller greppet som världsledande marknad, men vi ser en tydlig minskning av värden för introduktioner. Samtidigt som USA och Europa i stort ligger i linje med 2010 års nivåer för samlade värden av introduktioner, så tappar Kina 42 % i jämförelse med 2010 – från 98,6 till 57,5 miljarder euro, säger Lennart Danielsson, och avslutar;
– Om vi blickar framåt mot det kommande året så ser vi förutsättningar för en återhämtning och då troligast först under andra halvåret 2012. Det finns ett flertal bolag som är i startgroparna för en börsintroduktion, men ett måste är att den oroliga och slagiga marknaden som präglade 2011 stabiliseras, avslutar Lennart Danielsson.

Om IPO Watch Europe:
Analysen genomförs regelbundet varje kvartal och omfattar introduktioner på Europas huvudsakliga börser. Den aktuella undersökningen genomfördes under perioden 1 oktober till 31 december 2011. All marknadsinformation är hämtad från respektive börs.

För ytterligare information kontakta:
Lennart Danielsson, ansvarig för IPO Services, PwC i Sverige
Tel: 0709-29 33 35, e-post: lennart.danielsson@se.pwc.com

Martin Askman, presschef, PwC i Sverige
Tel: 0709-29 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare på 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 169 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd. Se pwc.com/se för mer information.