Svensk optimism när 1200 företagsledare siar om framtiden

Det är en blandad bild som växer fram när 1200 företagsledare för internationella bolag ger sin syn på framtiden i PricewaterhouseCoopers årliga undersökning CEO Survey. När det gäller tillväxt i det egna företaget så råder det stor framtidstro och där svenska företagsledare utmärker sig med en än större optimism än sina internationella kollegor. Däremot är det dystra tongångar när det gäller övergripande globala frågor med tilltagande nationell protektionism och ett större gap mellan rika och fattiga. Undersökningen visar även att företagsledarna kommer att lägga stort fokus på riskfrågor framöver och många oroas över en utdragen recession och omfattande regelverk.

– Drygt 8 av 10 företagsledare tror på tillväxt i det egna företaget under det kommande året. Vi kan konstatera att det rör sig om en tillväxt med förnuft, eftersom den till stora delar ska finansieras via den egna kassan. En stor del av tillväxten väntas ske på befintliga marknader och när företagen blickar mot andra geografiska regioner är det Asien som dominerar expansionsplanerna, kommenterar Henrik Steinbrecher, Territory Senior Partner vid PricewaterhouseCoopers. Hoten mot tillväxten i det egna företaget är i första hand en utdragen recession, som två tredjedelar av företagsledarna anger. Nästan lika många menar att alltför omfattande regelverk i såren av den ekonomiska krisen riskerar hämma företagets tillväxt. På tredje plats hamnar oro över bristande stabilitet på kapitalmarknaderna. De tre största hoten mot tillväxt i det egna företaget. 1. En utdragen recession 65 % 2. För omfattande regelverk 60 % 3. Instabilitet på kapitalmarknaderna 58 % – I spåren av den ekonomiska krisen hamnar även riskfrågorna högt upp på företagens agenda. 85 % av företagsledarna tänker göra operativa och strategiska förändringar av riskhanteringsarbetet. Det är till och med så att riskhantering hamnar före förändringar av investeringsbeslut och konsumtionsmönster, berättar Henrik Steinbrecher. Områden där företagen gör operativa och strategiska förändringar till följd av den ekonomiska krisen. 1. Förändringar av synen på riskhantering 85 % 2. Förändringar av investeringsbeslut 81 % 3. Förändringar till följd av nya konsumtionsmönster 81 % När företagsledarna blickat ut ifrån det egna företaget och mot de stora globala framtidsfrågorna mörknar bilden. Två av tre företagsledare (68 %) tror att gapet mellan rika och fattiga växer. Nästan lika många (65 %) förutspår att den nationella protektionismen kommer att öka och 60 % tror att pressen på naturtillgångar tilltar. Skillnader i åsikter mellan svenska företagsledare och det globala snittet 30 företagsledare i svenska bolag har medverkat i undersökningen och bland annat framkommer följande skillnader mellan de globala respektive svenska resultaten: Svenska företagsledare är mer… • … optimistiska om tillväxt i det egna företaget under det kommande året (93 % mot 81 % i globalt snitt) • … benägna att finansiera tillväxten via företagskassan (97 % mot 83 % i globalt snitt). Men samtidigt är svenska företag även mer öppna för tillskott via banklån (57 % mot 40 % i globalt snitt) • … intresserade av Östeuropa när det gäller expansion (77 % mot 58 % i globalt snitt). Däremot är intresset omvänt när det gäller tillväxt i Afrika (40 % mot 69 % i globalt snitt) Svenska företagsledare är mindre… • … oroade över en utdragen recession (47 % mot 65 % i globalt snitt) • … oroade även när det gäller överreglering (30 % mot 60 % i globalt snitt) Om rapporten CEO Survey: Undersökningsresultaten baseras på intervjuer med 1198 vd:ar (CEO:s) verksamma i medelstora eller större bolag från 52 länder. Majoriteten av bolagen har en årsomsättning på mer än 500 miljoner dollar. Undersökningen har genomförts via telefonintervjuer och kompletteras med 27 djupintervjuer och ägde rum mellan september-november 2009.