Svensk skattelagstiftning allt mer komplicerad enligt finanschefer

Allt fler finanschefer anser att den svenska skattelagstiftningen är komplicerad. En stor del vill även se en övergripande skattereform och ett gemensamt skattesystem inom Europa. Det visar PwC:s skattestrategiundersökning om finanschefers syn på företagets skattesituation och där resultaten även jämförts med motsvarande undersökning 2007.

– Trenden är tydlig . När vi genomförde samma undersökning för drygt tre år sedan tyckte färre än hälften av finanscheferna att skattelagstiftningen var komplicerad. Nu är det närmare två av tre som är av samma åsikt, kommenterar Roger Gavelin, partner vid skatteavdelningen, PwC och fortsätter;

– Det är därför inte så förvånande att många finanschefer även anser att Sverige skulle gynnas av en övergripande skattereform och även att ett gemensamt europeiskt skattesystem skulle vara bra.

Fråga: Är den svenska skattelagstiftningen för komplicerad?
PwC:s skattestrategiundersökning                  2010                                                2007
Instämmer hel eller delvis                                  62 procent                                     47 procent

Undersökningen visar att:

• 40 procent av respondenterna efterlyser en ny svensk skattereform
  • 50 procent vill gärna se ett gemensamt europeiskt skattesystem

– Vi uppfattar undersökningsresultatet som en signal om behov av en större reformering för att stärka Sveriges konkurrenssituation i världen. De största företagen är klart medvetna om de möjligheter som ligger i den fortsatta internationaliseringen och här måste skattesystemet hänga med. Vi hoppas att Finansdepartementet tar dessa signaler på allvar vid utformningen av direktiven till den företagsskatteutredning som ska påbörjas inom kort, menar Roger Gavelin.

Enligt undersökningen har finanscheferna tagit ett fastare grepp om skattehanteringen sedan 2007. 36 procent av respondenterna har till exempel ökat fokus och resurser när det gäller skatterisker under senare år. Dessutom visar resultaten på en ökning av andelen företag som har en förankrad och dokumenterad skattestrategi.

– Om den här utvecklingen har sin grund i en mer möjlighetsorienterad attityd till företagens beskattningssituation eller en ökad rädsla för att göra fel är oklart, men det är tydligt att många finanschefer ser ett ökat behov av ett mer strategiskt perspektiv på skattefrågorna och skattehanteringen i framtiden, avslutar Roger Gavelin.

Övriga resultat från undersökningen:

• Nästan en tredjedel av respondenterna (30 procent) anser att det egna företaget betalar för mycket skatt, vilket är en ökning med fyra procentenheter sedan 2007.
  • Vart femte företag (19 procent) anser att företaget behöver förstärka den interna kontrollen på skatteområdet
  • Momshanteringen är det enskilda skatteområde som är mest riskutsatt. Två av tre skattechefer (64 procent) nämner moms som riskområde för det egna företaget och för näringslivet som helhet.

Om undersökningen:
I PwC:s undersökning Tax Risk Management 2010 har 300 finanschefer (CFO:s) i större svenska bolag svarat på frågor om skatt och företagsklimat. Syftet med undersökningen har varit att öka kunskapen om hur svenska storföretag hanterar skattefrågor i dagsläget och vilka risker de ser inom specifika skatteområden. Dessutom har förändringar från motsvarande undersökning från 2007 studerats. Undersökningen genomfördes via telefonintervjuer och sammanställdes under sommar/höst 2010.

För mer information kontakta:
Roger Gavelin, partner vid skatteavdelningen, PwC
Tel: 0709-29 31 43, e-post:
roger.gavelin@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PwC
Tel: 0709-29 36 85, e-post:
martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare på 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 161 000 medarbetare i 154 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd. Se pwc.com/se för mer information.