Svensk verkstadsindustri tror på tillväxt

Svenska verkstadsföretag ser optimistiskt på framtiden och den positiva tonen har till och med förstärkts sedan årets första kvartal. Det visar revisions- och rådgivningsföretaget PwC:s senaste Verkstadsbarometer som presenteras i dag.

Svenska verkstadsföretag ser med större tillförsikt på framtiden. Över 30 procent spår en ökad export och hälften, 54 procent, svarar att företagets intäkter kommer att öka under kommande tolv månader. Att jämföras med 24 procent i årets första mätning.

Vi får gå tillbaka till starten av vår Verkstadsbarometer 2008 för att se en lika tydlig signal om tillväxt i omsättning som den vi ser i den här undersökningen, säger Olof Enerbäck, ansvarig för verkstadsbranschen inom PwC.

Hälften av företagen i undersökningen tror också på ökade vinster de närmaste tolv månaderna, vilket kan jämföras med för ett halvår sedan då endast 36 procent var optimistiska gällande vinsten. Andelen som varnar för en negativ vinstutveckling för den egna verksamheten har minskat från 25 till 9 procent under samma period.

– Sannolikt har de rationaliserings- och effektivitetsprogram som flera företag arbetat med under året gett resultat och bidragit till den ökade optimismen vad gäller vinstutvecklingen, kommenterar Olof Enerbäck.

Andra tecken som tyder på ett allt bättre konjunkturläge är ett ökat kapacitetsutnyttjande och ett ökat fokus på att behålla personal.

Verkstadsföretagen går från att vilja skära ner i antalet anställda till att försöka behålla personalstyrkan oförändrad. Andelen företag som avser att hålla sin personalstab intakt har ökat från 25 till 41 procent i denna undersökning. Företagen signalerar dock vissa svårigheter i att finna kvalificerad arbetskraft.

Trots branschens arbete med kostandseffektiviseringar menar 20 procent att kostnaderna faktiskt har ökat de senaste månaderna. Främst satsar företagen mer resurser på nya produkter och tjänster medan åtstramningar är att vänta inom IT och forskning och utveckling. När det gäller FoU anger endast 27 procent av företagen att de avser att öka utgifterna under året vilket kan jämföras med dryga 40 procent från årets första mätning.

– Resultatet kan vara bekymmersamt eftersom det påverkar branschens innovationsklimat och global konkurrenskraft, menar Olof Enerbäck.

Om undersökningen

Verkstadsbarometern är en halvårsvis återkommande undersökning som undersöker trender och attityder bland landets största verkstadsföretag. Verkstadsbarometern Q3 2013 är den elfte i ordningen sedan starten 2008. Intervjuer med företrädesvis ekonomichefer har genomförts i företag under september 2013. Totalt har 56 telefonintervjuer genomförts. Ladda ner rapporten här:

För mer information kontakta gärna:

Olof Enerbäck, partner och ansvarig för verkstadsbranschen inom PwC
Tel 0709 29 12 90 , e-post: olof.enerback@se.pwc.com

Jenny Huselius, kommunikationsansvarig bransch
Tel 0702 00 91 39, e-post: jenny.huselius@se.pwc.com

PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare på 130 orter runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 66 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 184 000 medarbetare i 157 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.