Svenska Afghanistankommittén erhåller utmärkelsen Årets redovisning i den ideella sektorn 2020

För 19:e året i rad arrangerar PwC utmärkelsen Årets redovisning i den ideella sektorn. Utmärkelsen delades ut på Ideellt Forum som årligen anordnas av Ideell Arena och Giva Sverige i samarbete med PwC och Swedbank. Svenska Afghanistankommittén erhöll utmärkelsen Årets redovisning i den ideella sektorn 2020.

Svenska Afghanistankommittén prisas bland annat för sitt sätt att tydligt, transparent och lättförståeligt presentera uppdrag, mål och insatser samt verksamhetens resultat. De har på ett ödmjukt sätt även lyft fram de utmaningar som finns i den miljö där de verkar och de svårigheter som finns kopplat till att förverkliga all planerad verksamhet. I snart två decennier har PwC erhållit och granskat ett stort antal nominerade årsredovisningar och har varje år utsett ca tio finalister. En oberoende jury beslutar sedan vilken av dessa som är den bästa redovisningen inom den ideella sektorn. Genom att lyfta fram goda exempel och peka på konkreta förbättringsområden är målsättningen med utmärkelsen att inspirera organisationer till att ytterligare utveckla sin redovisning.

- Vi är väldigt överraskade, stolta och glada, till och med lite tagna över att få utmärkelsen, säger Christer Bengtsson redaktör på Svenska Afghanistankommittén. Vi visste att det var en bra redovisning men inte att vi skulle nå ända vägen fram till att vinna. Det är ett riktigt lagarbete, med mig och Klas Bjurström som tillsammans med hela organisationen, från byråd i Afghanistan till kollegorna i Sverige, står bakom den fina redovisning som vi har. Den är viktig för oss för att redovisa det livsviktiga arbete vi gör på den afghanska landsbygden, där över 94 000 barn gick i våra skolor förra året och våra sjukhus och kliniker hade 1,6 miljoner patientbesök.

-Vi ser att årsredovisningar är ett underutnyttjat verktyg för att kommunicera sin verksamhet, både internt och externt och vi är gärna med i fortsatta diskussioner kring detta inom civilsamhället, säger Klas Bjurström, senior strategisk rådgivare hos Svenska Afghanistankommittén.

Årets redovisning i den ideella sektorn - juryns motivering:
"Vinnare av Årets redovisning i den ideella sektorn har visat hur man på ett tydligt och transparent sätt kan presentera sin verksamhet för flera olika intressenter. Inte minst ger den rika beskrivningen av både lokala och internationella sammanhang en värdig bild av målgruppen och de människor som ingår där. I kombination med en lättförstådd redovisning av uppdrag, mål och insatser samt verksamhetens resultat ges en trovärdig bild av vad som uppnåtts under det gångna året. Med ödmjukhet redovisas även de utmaningar som finns kring anti-korruptionsarbete och med att lyckas förverkliga all planerad verksamhet. Sammantaget visar Årets redovisning i den ideella sektorn på en framkomlig väg att kommunicera den rikliga information som behövs för att förstå och utkräva ansvar för resultat, effekter och utmaningar i en komplex omvärld."

Följande åtta organisationer gick vidare till finalen i Årets redovisning i den ideella sektorn:

Min stora dag
Svenska Afghanistankommittéen
Union to Union
Svenska kommunalarbetareförbundet
Barncancerfonden
Svenska Innebandyförbundet
Rädda barnen
Handelsanställdas förbund

För mer information kontakta:

Maria Fränne, ansvarig för utmärkelsen Årets redovisning i den ideella sektorn, PwC Sverige
Tel: 010-212 46 33, e-post: maria.fraenne@pwc.com

Jonas Köpniwsky, presschef PwC Sverige
Tel: 010-200 79 29, e-post: se_press@pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision samt skatte- och affärsrådgivning, med 2 900 medarbetare och 33 kontor runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem. Våra 36 000 kunder är såväl globala som svenska företag och organisationer i alla storlekar samt verksamheter inom den offentliga sektorn. Vi vägleder våra kunder och hjälper dem att uppnå sina mål, oavsett vilken fas deras verksamhet befinner sig i.PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC, som har 276 000 medarbetare i 157 länder. Det ger oss möjlighet att dela kunskaper och erfarenheter globalt och tillsammans utveckla hållbara lösningar för våra kunder.