Svenska Dirigentpriset 2008 - till Sixten Ehrlings minne: Sex unga dirigenter gör upp om slutsegern

För femte gången arrangerar Stockholm Sinfonietta, Stockholms Konserthus och Öhrlings PricewaterhouseCoopers tävlingen Svenska Dirigentpriset 2008 - till Sixten Ehrlings minne. Tävlingens syfte är att stödja och lyfta fram unga lovande svenska dirigenter med egen musikalisk identitet, goda ledaregenskaper och potential att arbeta på högsta internationella nivå. Vinnaren utses av en välrenommerad jury och förutom priset som består av att få dirigera Stockholm Sinfonietta under en kommande konsert, erhåller vinnaren även ett stipendium på 150 000 kronor.

Juryn har nu utsett de sex personer som gått vidare till semifinalen den 20 april 2008.

De sex semifinalisterna är:
Daniel Blendulf, född 1981
Fredrik Burstedt, född 1972
Jakob Hultberg, född 1978
Johan Larsson, född 1982
Miguel Gerardo Ramos, född 1968
Kristofer Wåhlander, född 1974

HKH Kronprinsessan Victoria delar ut priset
Finalen äger rum den 22 april 2008 vid en offentlig konsert med Stockholm Sinfonietta i Stockholms Konserthus. Solister under konserten är sopranen Ida Falk Winland samt Håkan Björkman, vinnare av 2007 års solistpris, på trombon. Vinnaren av Svenska Dirigentpriset 2008 till Sixten Ehrlings minne kommer att motta priset av HKH Kronprinsessan Victoria.

– Jag tror att vi får en spännande semifinal och final i årets Svenska Dirigentpris. De sex semifinalisterna har alla olika styrkor, starka personligheter och är olika i sin stil, säger Staffan Sundkvist, partner inom Öhrlings PricewaterhouseCoopers. Dirigentens roll, på samma sätt som i en företagsledares, handlar om att få ett stort antal individualister att samverka för att hitta harmonin i det gemensamma målet. En dirigent som kan entusiasmera sin orkester kan uppnå fantastiska resultat och denna tävling ger åhörarna en inblick i hur avgörande en dirigents roll är för hur en orkester låter.

– Det finns redan ett flertal olika solistpriser, men detta är det enda svenska dirigentpriset. Genom att arrangera tävlingen vill vi stimulera nyrekryteringen av svenska dirigenter, säger Anders Kimby, huvudansvarig, Stockholm Sinfonietta. Med det startfält vi har i år så blir tävlingen en öppen historia där vinnaren blir den som lyckas få ut den 'bästa klangen' av orkestern. Det är magiskt när en dirigent och en orkester finner varandra och jag skulle vilja påstå att även ett otränat öra kommer att höra skillnad mellan dirigenterna.

Juryn är enväldig och dess beslut kan inte överklagas. De sex seminfinalisterna får en månad på sig att förbereda sig för repertoaren. Vid semifinalen på Sveriges Radio, studio 2, den 20 april 2008, dirigerar de sex kandidaterna Stockholm Sinfonietta. Därefter kommer juryn att avgöra vilka tre personer som går vidare till finalen på Konserthuset, Stora salen, den 22 april.

Svenska Dirigentprisets Jury 2008:
Staffan Sundkvist, Juryns ordförande/ Partner– Öhrlings PricewaterhouseCoopers
Stefan Forsberg VD Stockholms Konserthus
Anders Hillborg, Tonsättare - Kungl. Musikaliska Akademien
Cecilia Rydinger Alin, Dirigent Professor - Kungl. Musikhögskolan i Stockholm
Sonny Jansson, Dirigent - Svenska Dirigentföreningen
Bernt Lysell, Konsertmästare– Stockholm Sinfonietta
Anders Kimby, Violinist - Stockholm Sinfonietta
Kent Jonsson, Solotrumpetare - Stockholm Sinfonietta
Gustaf Sjökvist, Professor
Manfred Honeck, Dirigent
Marie Rosenmir, vinnare Svenska Dirigentpriset 2006

Svenska Dirigentpriset – till Sixten Ehrlings minne är ett samarbete mellan Stockholm Sinfonietta, Stockholms Konserthus och Öhrlings PricewaterhouseCoopers.