Svenska Dirigentpriset till Johannes Liedbergius

Johannes Liedbergius blev 2012 års vinnare av tävlingen Svenska Dirigentpriset som arrangeras av Stockholm Sinfonietta och PwC. Priset delades i år ut för åttonde gången och syftet är att lyfta fram lovande svenska dirigenter. Johannes Liedbergius fick under tisdagskvällen ta emot ett stipendium på 150 000 kronor samt möjligheten att dirigera Stockholm Sinfonietta under en kommande konsert.

I en spännande finalkonsert på Riddarhuset i Stockholm tisdagen den 24 april, dirigerade Johannes Liedbergius hem segern i tävlingen Svenska Dirigentpriset 2012. En lycklig segrare kommenterade vinsten;
Jag känner mig oerhört glad och överraskad. Det var en fantastisk känsla hela vägen men den största lyckan infann sig när tävlingsmomentet väl var över och jag fick möjlighet att som vinnare dirigera Stockholm Sinfonietta.

– Syftet med Svenska Dirigentpriset är att föra vidare svensk dirigenttradition. Vi vill lyfta fram lovande svenska dirigenter med egen musikalisk identitet, goda ledaregenskaper och med potential att arbeta på högsta internationella nivå. Omdömen som stämmer mycket väl in på Johannes Liedbergius, säger Staffan Sundkvist, partner med ansvar för musiksponsring vid PwC.

Juryns motivering:
”Med en varm och tydlig auktoritet och ett musicerande som präglas av lyhördhet och musikalisk intelligens. ”

Om vinnaren Johannes Liedbergius:
Johannes är utbildad i orkesterdirigering för Petter Sundkvist på Musikhögskolan i Piteå. Han har också studerat sång/baryton på Piteå och Norges Musikhögskola och i Bremen Masterutbildning för tidig musik med generalbasspel på cembalo. Som dirigent har Johannes verkat i bland annat Kammerphilharmonie Graz, Norrbotten NEO, Bremer Barock, och Norrköpings Symfoniorkester.

Övriga finalister i Svenska Dirigentpriset 2012 var Jakob Hultberg och Christoffer Nobin.

Jury Svenska Dirigentpriset 2010:
Staffan Sundkvist (juryns ordförande), PwC, Birgitta Svenden, vd och operachef vid Kungliga Operan, Anders Hillborg, tonsättare, Kungliga Musikaliska Akademien, Cecilia Rydinger Alin, dirigent och professor vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Gustaf Sjökvist, dirigentprofessor, Marie Rosenmir, dirigent, Svenska dirigentföreningen, Carl Johan Nordin, solofagottist, Stockholm Sinfonietta, Anders Kimby, violinist, Stockholm Sinfonietta samt Kent Jonsson, solotrumpetare, Stockholm Sinfonietta.

För ytterligare information:
Staffan Sundkvist, partner med ansvar för musiksponsring, PwC
Tel: 0709-29 18 72, e-post: staffan.sundkvist@se.pwc.com

Anders Kimby, huvudansvarig, Stockholm Sinfonietta
Tel: 070-849 33 12, e-post: kimby@sinfonietta.se

Martin Askman, presschef, PwC Sverige
Tel: 010-213 36 85 , e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare och 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 66 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 169 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.

Fakta om Stockholm Sinfonietta
Stockholm Sinfonietta med 35 musiker, flertalet konsertmästare och soloblåsare utvalda ur de främsta orkestrarna i Sverige, kan i år se tillbaka på ett långt och framgångsrikt samarbete med konserterande och turnerande världen över.

Sinfoniettan har vid flera tillfällen framträtt vid Nobel-festligheterna, Musikfestivaler i Europa och givit bejublade konserter på många inhemska och internationella scener tillsammans med dirigenter och solister som tex. Neeme Järvi, Okko Kamu, Leif Segerstam, Vladimir Ashkenazy, Anne Sofie von Otter, Barbara Hendricks, Malena Ernman, Peter Mattei, Bryn Terfel, Luciano Pavarotti, Frans Helmerson och Mstislav Rostropovitj.

Sinfoniettan har sedan 1994 sin hemvist i Riddarhuset, Sveriges första offentliga konsertlokal, och ger där konserter med intressanta och nydanande programval. År 2010 firade Sinfoniettan 30 års jubileum med  bl.a. turné till Sydamerika. Stockholm Sinfoniettas räknas som en av de främsta kammarorkestrarna i världen och dess verksamhet förknippas med okonventionella konserter av högsta internationella klass.