Svenska folket vill engagera sig mer när det gäller integration

Bara 12 procent av svenska folket tycker att integrationen till det svenska samhället fungerar bra i dagsläget. Både politiker och näringsliv får låga betyg när det gäller hur väl de lyckats bidra till integrationen. Samtidigt står det klart att svenska folket vill bidra mer till integrationen i samhället. Framförallt är det genom egna insatser och inte via bidrag som allmänheten vill engagera sig. Det visar den nya undersökningen Svenska folkets syn på integration från PwC.

– Enligt undersökningen så är närmare 2 av 3 personer i undersökningen positivt inställda till integration. Allra mest positiva är äldre personer över 65 år där 76 procent är positivt inställda till integration. På följdfrågan om hur väl integrationen av idag fungerar är resultatet tydliga. Hela 83 procent av svenska folket tycker att den fungerar dåligt. Bara 12 procent tycker att den fungerar bra, säger Marie Welin, ansvarig för Ideell sektor inom PwC Sverige.

Allmänheten vill öka det egna engagemanget
Resultaten visar även att 4 av 10 personer i undersökningen skulle vilja engagera sig mer för att bidra till integrationen i det svenska samhället. Problemet är att ingångarna är svåra att hitta och 67 procent menar att det är svårt att som privatperson engagera sig i integrationsfrågor.

– Ytterligare en intressant slutsats från undersökningen är att det i första hand är via egen insats och medborgarengagemang som svenska folket vill engagera sig, vilket 77 procent föredrar. Så få som 5 procent anger att de föredrar engagemang genom att ge ekonomiskt bidrag, kommenterar Marie Welin.

Mer att önska från politiker och näringsliv
Undersökningen har även tittar närmare på hur väl olika samhällsdelar lyckats med integrationsarbetet.

Här är slutsatsen att det finns mer att önska. Endast 8 procent tycker att politikerna lyckats bra med integrationsfrågorna. Marginellt fler (13 procent) tycker att företagen lyckats bra med integrationsfrågorna. Något bättre resultat får de ideella organisationer som 32 procent anser har lyckats bra med integrationsfrågorna.

– Den ideella verksamheten spelar en viktig roll för samhällets utveckling. Med många av landets ideella organisationer som kunder är det naturligt att vi finns med i debatten och fångar upp de trender och framtidsfrågor som är en del av organisationernas verklighet. Vår förhoppning att de frågor som väcks i undersökningen leder till fortsatt diskussion framöver, avslutar Marie Welin.

Om undersökningen Svenska folkets syn på integration
Undersökningen baseras på 1000 intervjuer med den svenska allmänheten med en jämn fördelning mellan kvinnor och män samt olika ålderskategorier. Undersökningen ägde rum i oktober 2012 via telefonintervjuer. Urvalet är slumpmässigt och undersökningen har administrerats av Demoskop.

För mer information kontakta:
Marie Welin, ansvarig Ideell sektor, PwC Sverige
Tel 0709-29 42 98 e-post: marie.welin@se.pwc.com

Martin Askman, presschef, PwC Sverige
Tel 0709-29 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare och 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 66 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 180 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.