Svenska företagsskatter fortfarande bland de högsta i världen

Svenska företags skattekostnader är fortfarande bland de högsta både i Europa och världen. Samtidigt är omvärldstrenden sänkta skatter och förenklade skatteregler. Detta visar PricewaterhouseCoopers och World Banks rapport ”Paying Taxes 2009” där 181 länders skattesystem har kartlagts utifrån ett helhetsperspektiv.

Sverige hamnar på plats 140 av 181 i en ny internationell kartläggning av de totala skatter och sociala avgifter som belastar ett företag. Skattenivån i Sverige ligger oförändrat kvar på 54,5 % enligt studiens beräkningsmodell och placeringsförändringen är marginell då Sverige hamnade på plats 141 i fjolårets studie. I en nordisk jämförelse hamnar Sverige sist och skattenivån är ca 8,5 % över EU-snittet.

Total skattekostnad (utvalda länder)

1. Vanuatu 8,40 % (lägst)
2. Maldiverna 9,10 %
3. Qatar 11,30 %
14. Luxemburg 21,00 %
28. Irland 28,80 %
31. Danmark 29,90 %
88. Norge 41,60 %
EU-snittet 46,02 %
109. Finland 47,80 %
140. Sverige 54,50 %
181. Gambia 292,40 % (högst)

– Samtidigt som skattenivån för svenska företag ligger kvar på samma höga nivå så kan många företag i omvärlden dra nytta av lägre skatter. Till exempel har 21 länder reducerat bolagsskatten under det senaste året, kommenterar Roger Gavelin, ansvarig för Öhrlings PricewaterhouseCoopers skatteavdelning.

Undersökningen visar även att bolagsskatten fortsätter att stå för en begränsad del av företagens totala skattekostnad. I genomsnitt utgör bolagsskatten knappt en tredjedel av de totala skattekostnaderna.

– En vanlig felaktighet är att sätta likhetstecken mellan bolagsbeskattningen och ett företags skattekostnad. Att regeringen sänker bolagsskatten, från 28 % till 26,3 % från och med nästa år är givetvis bra. Men det är fortsatt viktigt att väga in samtliga skatter för att bedöma svenska företags skatteklimat, säger Roger Gavelin.

Men undersökningen visar också på positiva aspekter i det svenska skattesystemet. När det gäller andelen inbetalningstillfällen rankas Sverige t ex på tredje plats i världen och även sett till den tidsåtgång som svenska företag lägger ned på hanteringen av skatter och avgifter ligger Sverige bra till. Det beräknade svenska genomsnittsföretaget hamnar på plats 34 av 181.

Om undersökningen:
I undersökningen har 181 länders skattesystem kartlagts utifrån ett helhetsperspektiv. Studien har utgått från en beräkningsmodell med ett konstruerat företag som har givna ekonomiska ramar. Därefter har respektive lands skatte- och avgiftssystem applicerats.

Ladda ner rapporten Paying Taxes 2009 på webbplatsen www.pwc.com/se.