Svenska kyrkan i Umeå och Kommunal redovisar bäst inom ideell sektor

Bäst på att redovisa sin verksamhet inom den ideella sektorn är Svenska Kyrkan i Umeå som blev vinnare i 2009 års upplaga av tävlingen Bästa årsredovisning inom ideella sektorn. Tävlingens syfte är att uppmärksamma de ideella föreningar och verksamhetsstiftelser som rapporterar verksamheten på ett öppet, tydligt och pedagogiskt sätt. För första gången fanns i år även en särskild tävlingskategori för fackförbundens årsredovisningar. Vinnare i den kategorin blev Kommunal.

– I takt med att den ideella sektorns betydelse ökar, blir det allt viktigare att presentera årsredovisningar som både uppfyller redovisningsreglerna och även inger förtroende bland allmänheten. Tydlighet efterfrågas alltmer av medlemmar och intressenter och här lever både Svenska Kyrkan i Umeå och Kommunal upp till högt ställda krav, säger Johan Sverker, ansvarig för tävlingen Bästa årsredovisning inom ideell sektor vid PricewaterhouseCoopers. Den oberoende juryn som utsåg vinnarna har arbetat efter kriterier som att organisationen följt gällande redovisningsföreskrifter och att de redovisar hur de uppfyller sitt ändamål. Det är väsentligt att årsredovisningen ger en informativ, allsidig och sanningsenlig bild av organisationen så att den enskilde medlemmen kan få en tydlig bild av organisationens verksamhet. Juryns motiveringar: (i juryn ingick Lars Ingelstam, Marianne af Malmborg, Torgny Wännström, Kristina Persson, Filip Wijkström och Lars Ericson) Svenska Kyrkan i Umeå (vinnare Öppna gruppen) ”Utgående från en klart uttryckt vision om kyrkan och Gud presenterar Svenska Kyrkan i Umeå sin verksamhet och sina strävanden på ett inspirerande och informativt sätt. Kyrkans olika aktiviteter och samlingsplatser för livets olika skeden beskrivs med en god balans mellan text, bild och grafiska illustrationer. Läsaren får intrycket att beskrivningarna kommer från människor som själva är engagerade och aktiva. Likaså ges en god bild av församlingsarbetet i Svenska Kyrkan med tydlig information om verksamhetens organisation och styrelseskick. Tillsammans med en korrekt och relativt lättläst ekonomisk redovisning formas en årsredovisning med stort läsvärde och högt informationsinnehåll. Det gläder juryn att det inte bara är stora riksorganisationer som kan åstadkomma förstklassiga årsredovisningar.” Kommunal (vinnare Fackliga organisationer) ”Kommunals verksamhetsberättelse och årsredovisning är innehållsrik och välskriven. Det är lätt att se vad som är förbundets syften och mål. Verksamhetsberättelsen är detaljrik och den sätter också in förbundet i ett samhällssammanhang. Man drar sig inte för att där ta upp teman som innebär utmaningar för förbundet – som EU-integrationen, regeringspolitiken och medlemsutvecklingen – och hur man som kamporganisation vill möta dessa. Det finns en god balans mellan olika perspektiv: förbundsledningens, den lokala nivåns och de enskilda medlemmarnas. Till den formella ekonomiska årsredovisningen knyts förklarande text och välfunna diagram, vilket gör den väl tillgänglig även för en ovan läsare.” Utöver de två vinnarna gick följande organisationer vidare till finalen: Finalister Ideell redovisning (Öppna gruppen) • Barncancerfonden • Cancerfonden • Hyresgästföreningen • Kooperation utan gränser • Rädda Barnen • Röda Korset • Svenska Friidrottsförbundet • Svenska kyrkan i Umeå Finalister Facklig organisationer • Byggnads • Handels • Kommunal • Polisförbundet • Unionen