Svenska storföretag ökar investeringar i forskning och utveckling (FoU)

Under förra året spenderade svenska storföretag cirka 81 miljarder kronor i forskning och utveckling. Det är en ökning på närmare 6 procent jämfört med föregående år och en betydligt högre tillväxttakt jämfört med det globala snittet på 1,4 procent som fallit till den näst lägsta nivån på tio år.

För tionde året i rad presenterar Strategy&, en del av PwC, rapporten ”Global Innovation 1000” om forskning och utveckling. I rapporten ingår de tusen företag i världen som investerar mest i FoU. Bland dessa företag finns tjugo bolag med huvudkontor i Sverige och det visar sig att dessa står sig väl jämfört med internationella konkurrenter vad gäller FoU-investeringar.

- Vi ser en betydande ökning bland svenska bolag avseende investeringar i FoU. Det blir tydligt om man ser på den höga tillväxttakten på närmare 6 procent för 2013 jämfört med det globala genomsnittet på 1,4 procent. Och det blir ännu tydligare när man beaktar att intäkterna för de svenska bolagen endast steg 0,3 procent under samma period, säger Fredrik Vernersson, VD för Strategy& i Sverige.

Rapporten visar även att investeringar i FoU som andel av de 1000 intervjuade bolagens intäkter fallit med 17 procent mellan åren 2005 till 2014.

Sverige - verkstad i topp
De svenska verkstadsbolagen ökade sina investeringar i FoU med hela 14 procent och är därmed den sektor som stod för den största procentuella tillväxten. Verkstadsbolagen står nu för 20 procent av de svenska storföretagens FoU-investeringar. Fortfarande är det data- och elektroniksektorn som är den mest forskningsintensiva och står för 45 procent av de svenska FoU-investeringarna.

Flyg- och försvarsindustrin är den enda sektorn bland de svenska bolagen som minskar sina investeringar i FoU för 2014.

Mer information och rapporten i sin helhet finns att ladda ner på strategyand.pwc.com.

För mer information kontakta:
Fredrik Vernersson, VD & Senior Executive Advisor på Strategy& i Sverige
Tel: 0708-969584, e-post:
fredrik.vernersson@strategyand.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt- och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare och 100 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 66 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 195 000 medarbetare i 157 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.