Utmaning för familjeföretag att överleva generationsskifte

Statistik visar att få familjeföretag överlever ett generationsskifte och endast tio procent finns kvar att ta över för en tredje generation. Efter sex generationer är siffran nere i en procent*. Samtidigt visar en färsk undersökning från PwC att cirka 70 procent av svenska familjeföretag i undersökningen saknar tydlig successionsplan för nyckelpositioner.

-          För ett familjeföretag är det kritiskt med en långsiktig plan för att företaget ska kunna föras vidare och överleva flera generationer. Därför är det alarmerande att cirka 70 procent av de svenska företagen uppger att de saknar en tydlig successionsplan för nyckelpositioner, säger Tomas Lindgren, auktoriserad revisor på PwC.

Professionalisera ledningen

Samtidigt visar undersökningen att man kan skönja en viss medvetenhet om dessa problem bland familjeföretagen. Bland annat svarar 40 procent av företagen att professionaliseringen av den egna verksamheten är en av de största utmaningarna de kommande fem åren. Det betyder bland annat att fler familjeföretag vill ta in en professionell ledning.

-          För att skapa ett professionellt förhållningssätt måste man börja med familjeföretagets hjärta - familjen. Till exempel skapa processer för hur familjen ska förhålla sig till företaget och strukturer för beslutsfattande, menar Tomas Lindgren.

Familjeföretagen står för ungefär 20 procent av BNP i Sverige** och cirka en fjärdedel av sysselsättningen.

Om rapporten En värld i ständig förändring

I undersökningen har familjeföretag med omsättning mellan 5 miljoner till 1 miljard dollar medverkat. 2378 företagare från 40 länder ingår i undersökningen som genomfördes under perioden april till augusti 2014. Den svenska delen av undersökningen omfattar 103 intervjuer med företagsledningar och ägare från olika svenska familjeföretag.

*PwC, Bridging the gap, mars 2014.

** Carl Magnus Bjuggren och Hans Sjögren, LiU.

Rapporten kan laddas ner på http://pwc.to/1tvMODU

För mer information kontakta:

Tomas Lindgren, auktoriserad revisor, PwC

Tel: 0709-292583, e-post: tomas.lindgren@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt- och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare och 100 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 66 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 195 000 medarbetare i 157 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.