Utveckla din digitala kompetens hemifrån - PwC erbjuder app kostnadsfritt

Den pågående pandemin får stora konsekvenser för samhälle och näringsliv. En positiv effekt är den explosion i digital utveckling som följt av att många arbetar hemifrån, med både digitala möten och nya verktyg. Samtidigt ökar kompetensgapet mellan kraven från den snabba digitala utvecklingen och kompetensen hos stora delar av den arbetsföra befolkningen. För att hjälpa till och lösa den samhällsutmaningen har PwC Sverige valt att erbjuda sin app, Digital Fitness App, kostnadsfritt till alla under tre månader.

Dagens värld är under konstant förändring och blir alltmer ojämlik, med en växande klyfta mellan människors färdigheter och den kompetens som företag och samhälle behöver. Därför behöver dagens arbetskraft också mer än någonsin tidigare kontinuerligt lära nytt, inte minst inom digitala områden, för att hålla sig aktuella på arbetsmarknaden.

Samtidigt har covid-19-krisen haft en positiv effekt på att snabba på den digitala utvecklingen i samhället. Revisions- och rådgivningsföretaget PwC har tagit fasta på dessa fakta och gör nu Digital Fitness App, en app för digital kompetensutveckling, kostnadsfri under tre månader till alla som vill förbättra sin digitala förmåga. Verkligheten de senaste månaderna har bevisat hur snabbt människor faktiskt kan ställa om och ändra sitt beteende. Genom att använda Digital Fitness App kan intresserade öka sin kunskap om digitala ämnen och tekniker och därmed hålla sig relevanta i en snabbt föränderlig digital värld.

- Digitaliseringen skapar en helt ny omvärld som kräver nya förmågor hos oss och våra kunder, men också i samhället generellt. Detta är något som covid-19 verkligen har tydliggjort och vi tror att den effekten kommer att fortsätta långt efter att krisen är över. Vår ursprungliga tanke med appen var att börja internt och utveckla våra medarbetares digitala kompetenser. Genom att nu släppa den kostnadsfritt till alla hoppas vi kunna hjälpa de som behöver en skjuts i sin digitala utveckling. Det kommer på lång sikt att gynna svenskt näringsliv, kommenterar Sofia Götmar-Blomstedt, tillträdande vd på PwC.

Digital Fitness App erbjuder insikter kring  AI, blockchain, gigekonomi, tänkande robotar, smarta kläder, ett ohackbart quantum-internet och mycket mer. Allt paketerat i korta avsnitt som tar högst 15 minuter per gång att ta till sig. Användare börjar med att utvärdera sina kunskaper, får en personlig träningsplan och kan sedan i enkla steg bygga upp sin digitala kunskapsbank.

Ladda ner appen Digital Fitness App i App store eller Google Play och få fri tillgång genom att använda koden “LRNALL”.

Här finns mer information:

www.pwc.se/digital-fitness

Fakta om PwC

PwC Sverige är marknadsledande inom revision samt skatte- och affärsrådgivning, med 2 900 medarbetare och 33 kontor runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem. Våra 36 000 kunder är såväl globala som svenska företag och organisationer i alla storlekar samt verksamheter inom den offentliga sektorn. Vi vägleder våra kunder och hjälper dem att uppnå sina mål, oavsett vilken fas deras verksamhet befinner sig i.
PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC, som har 276 000 medarbetare i 157 länder. Det ger oss möjlighet att dela kunskaper och erfarenheter globalt och tillsammans utveckla hållbara lösningar för våra kunder.

Jonas Köpniwsky, Presskontakt PwC Sverige, se_press@pwc.com, 010-200 79 29