Varannan kvinna vill införa kvotering till bolagsstyrelser

Hälften av alla svenska kvinnor - 50 procent - tycker att Sverige borde införa kvotering till bolagsstyrelser. Nästan lika många kvinnliga styrelseledamöter - 44 procent - är av samma uppfattning. 22 procent av alla kvinnor och 18 procent av landets kvinnliga styrelseledamöter tycker att kvotering till bolagsstyrelser borde bli en valfråga i årets val. Det visar två nya undersökningar från PricewaterhouseCoopers.

PricewaterhouseCoopers har tillfrågat 1000 svenskar om deras inställning till kvotering och jämställdhet i arbetslivet. Dessutom har 50 kvinnliga styrelseledamöter i nätverket Women on the Board* intervjuats. 94 procent av de kvinnliga styrelseledamöterna anser att den huvudsakliga orsaken till att andelen kvinnor i svenska bolagsstyrelser är så låg att är att män ”kvoteras in” i styrelser genom att män väljer män. Hela 84 procent anser att valberedningarna gör för lite för att aktivt leta upp kvinnor till bolagsstyrelserna. – Undersökningsresultatet överraskar. Dels för att nära hälften av landets kvinnliga styrelseledamöter är positiva till kvotering till bolagsstyrelser, dels för kritiken som riktas mot valberedningarnas arbete med att rekrytera kvinnor till styrelserna, säger Anna Hesselman, partner på PricewaterhouseCoopers som är ansvarig för undersökningen. Norge har sedan några år kvotering av kvinnor till bolagsstyrelser. Frankrike och Spanien har fattat beslut om att inför liknande lagstiftning och fler andra europeiska står på tur. – Flera kvinnliga styrelseledamöter är öppna för att följa Norges exempel och det finns också en förankring bland allmänheten om att införa liknande lagstiftning i Sverige. De kvinnliga styrelseledamöterna menar att det skulle leda till både bättre beslut och bättre lönsamhet i bolagen om det satt fler kvinnor i styrelserna, fortsätter Anna Hesselman. 72 procent av styrelsekvinnorna tycker att styrelsebesluten blir bättre med jämnare könsfördelning, 64 procent tror att företag med jämställda bolagsstyrelser har en bättre lönsamhet och 54 procent anser att andelen kvinnor i styrelsen har en avgörande betydelse för hur det går för företagen. På frågan om vad som är det bästa sättet att uppnå en jämnare könsfördelning på höga befattningar i näringslivet kommer kvotering till bolagsstyrelser först på sjätte plats både bland kvinnor i allmänhet och bland kvinnliga styrelseledamöter, efter åtgärder som jämnare ansvarsfördelning i hemmet, underlättande av köp av hushållsnära tjänster, ökat kvinnligt företagande och delad föräldraförsäkring. Bland allmänheten är kvinnor mer positiva till kvotering än män och högutbildade mer positiva än de som har gymnasie- eller grundskoleutbildning. – Styrelsekvinnor ser, liksom kvinnor i allmänhet, en tydlig koppling mellan familjeliv och kvinnors situation på arbetsmarknaden. Viktiga åtgärder för att få en jämnare könsfördelning på höga poster i näringslivet är enligt båda grupperna fler kvinnliga företagare och företagsledare. Men också en jämnare ansvarsfördelning i hemmet och delad föräldraförsäkring lyfts fram, avslutar Anna Hesselman. Om undersökningarna och Women on the Board Undersökningen där allmänheten har tillfrågats har genomförts i form av en e-postenkät och undersökningen där kvinnliga styrelseledamöter medverkar har genomförts via telefon. * Women on the Board är ett av Sveriges större nätverk för kvinnliga styrelseledamöter. Drygt 700 kvinnor ingår i nätverket som har två nätverksträffar per år. För mer information om Women on the Board och undersökningarna, besök www.pwc.com/se/wob.