Vart tredje turistföretag upplever miljö- och klimatfrågor som största utmaningar

Nästan lika många – 28 procent – uppger i en undersökning inför TUR 2008 att tillgång till kapital är det största hindret för tillväxt i den egna verksamheten.
– Branschen har en enorm tillväxtpotential men har svårt att attrahera riskvilligt kapital, säger Mats Niss Jonsson, Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Inför TUR 2008 har Öhrlings PricewaterhouseCoopers i samarbete med näringslivsorganisationen Rese- och Turistnäringen i Sverige frågat företagen i RTS affärsnätverk vilka frågor som mest aktuella i branschen. Inte helt oväntat toppar miljö- och klimatfrågorna listan även om hela 20 procent av företagen uppger tillväxt som den mest avgörande frågan. Men samma undersökning visar också att tillgång på kapital är ett avgörande hinder för tillväxt i den egna verksamheten.

– Den svenska rese- och turistnäringen omfattar en mängd lovande bolag med stor tillväxtpotential. Det ställs nya krav på hållbar utveckling, närturism, miljötänkande och anpassning till nya spelregler. En av de stora utmaningarna är att göra sig intressant för investerare, säger Jan Lundin, vd i RTS.

– För att attrahera kapital krävs alltid att erbjudandet paketeras och att affären
beskrivs tydligt, med alla dess möjligheter och risker. Ett bra sätt att stimulera större investeringar är också att samarbeta i nätverk för att utveckla helheten eller konceptet för en hel destination, menar Mats Niss Jonsson, revisor och partner i Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i samarbete mellan Öhrlings PricewaterhouseCoopers och Rese- och Turistnäringen i Sverige via e-gallup till RTS affärsnätverk TRIP vecka 9-10, 2008:

FRÅGA 1 ALT Procent
Vilken fråga är den viktigaste inom Rese- och turistnäringen just nu?
tillväxt 21,19
lönsamhet 18,64
miljö/klimatfrågor 33,05
konjunkturen 3,39
valutaförändringar 0,85
infrastruktur 11,86
annat 9,32
ej svar 1,69

FRÅGA 2 ALT Procent
Vilket är det största hindret för tillväxt i din egen verksamhet?
tillgång till kapital 23,73
lönsamhet 11,86