Bolagsstämmokommuniké från extra bolagsstämma i Pyrosequencing AB

BOLAGSSTÄMMOKOMMUNIKÉ FRÅN EXTRA BOLAGSSTÄMMA I PYROSEQUENCING AB Uppsala den 26 september 2003 - Pyrosequencing AB (Stockholmsbörsen: PYROA) meddelar att vid extra bolagsstämma i Pyrosequencing AB ("Pyrosequencing") den 25 september 2003 beslutades, i enlighet med tidigare offentliggjorda förslag, om emission av aktier och skuldebrev förenade med optionsrätter. Detta för att möjliggöra erläggande av vederlag till aktieägare i Personal Chemistry i Uppsala AB ("Personal Chemistry") i samband med Pyrosequencings förvärv av Personal Chemistry. Pyrosequencings aktiekapital skall ökas med högst 23.180.066 kronor genom nyemission av högst 23.180.066 stamaktier om nominellt 1 krona per aktie. Bolaget skall vidare emittera skuldebrev förenade med högst 11.590.033 avskiljbara optionsrätter till nyteckning av högst 11.590.033 stamaktier i Pyrosequencing. Varje optionsrätt berättigar till teckning av en stamaktie. Nyteckning kan ske under tiden från och med dagen för emissionens registrering vid Patent- och registreringsverket till och med den 15 oktober 2007, till en teckningskurs om 16 kronor per stamaktie. Rätt att teckna de nya aktierna och skuldebreven med optionsrätter skall endast tillkomma de aktieägare i Personal Chemistry som träffat avtal med Pyrosequencing om överlåtelse av aktier i Personal Chemistry till Pyrosequencing. Betalning för de nya aktierna och skuldebreven med optionsrätter skall ske genom överlåtelse av aktier i Personal Chemistry till Pyrosequencing. Pyrosequencing har hittills träffat avtal med aktieägare i Personal Chemistry om förvärv av sammanlagt cirka 97 procent av samtliga aktier i Personal Chemistry. Bolaget har även för avsikt att träffa avtal om förvärv av ytterligare aktier i Personal Chemistry och bolagsstämman beslutade därför att bemyndiga styrelsen att besluta om emission av aktier och skuldebrev med optionsrätter att utnyttjas för det fall Pyrosequencing träffar sådana avtal. Vid den extra bolagsstämman valdes även ny styrelse enligt följande. Jeff Bork, Bengt Falk, Mikael Horal, Staffan Lindstrand, Ove Mattsson, Björn Odlander, Bengt Samuelsson och Mathias Uhlén med Hans Engblom som styrelsesuppleant. Information om nyvalda styrelseledamöter (som inte är styrelseledamöter i bolaget sedan tidigare) Bengt Falk: Ph.D. Tidigare forskningsdirektör i Pharmacia Biotech och direktör i Pharmacia Corporation samt verkställande direktör i Biacore AB. Mikael Horal: M.D. Managing Director på Investor Growth Capital. Styrelseordförande i AB Mando. Styrelseledamot i Aerocrine AB, Entific Medical Systems AB, Cellectricon AB, Åmic AB och Juvantia Pharma OV. Staffan Lindstrand: Partner i HealthCap. Styrelseledamot i Aerocrine AB, Clinical Data Care i Lund AB, Creative Peptides AB, Global Genomics AB, Inion Oy, NeuroNova AB, Orexo AB, Resistentia AB och XCounter AB. Ove Mattsson: Docent i organisk kemi, medlem i Kungliga ingenjörsvetenskapsakademin. Tidigare i koncernledningen för Akzo Nobel och COO för Akzo Nobel Coatings. Styrelseordförande i Exel Oyj, MacGregor AB, Otre AB och XCounter AB samt styrelseledamot i Mydata AB, Byggelit AB och Kemira Oyj. Hans Engblom, styrelsesuppleant: Senior Investment Manager i SEB Företagsinvest. Styrelseledamot i Robolux AB, Novator AB och XCounter AB. Vid styrelsesammanträde samma dag utsåg styrelsen Hans Johansson som ny VD i Pyrosequencing, med tillträde den 1 oktober 2003. Om Pyrosequencing AB Pyrosequencing AB utvecklar, tillverkar och säljer kompletta system för snabb tillämpad genetisk analys, baserade på företagets patenterade teknologi Pyrosequencing(TM), en metod med bred tillämpning för sekvensbestämning av DNA. Pyrosequencing är ledande på den globala marknaden för tillämpad genomik med ca 300 system sålda till stora läkemedelsbolag, bioteknikföretag och ansedda forskningsinstitutioner över hela världen. Genom ett avtal med Corbett Research kan Pyrosequencing erbjuda en heltäckande portfölj av produkter för tillämpad genetisk analys. Pyrosequencing samarbetar aktivt med ledande branschföreträdare för att utveckla kliniska tillämpningar av teknologin för sjukdomsdiagnostik, kliniska prognoser och farmakogenomisk testning. Pyrosequencings produkter omfattar det bänkbaserade PSQ(TM)96 System, PSQ(TM)96MA System, PSQ(TM)HS 96A System, tillhörande mjukvaror och reagenskit samt bla Rotor-Gene 3000 och CAS 1200 från Corbett. Bland Pyrosequencings kunder märks AstraZeneca, GlaxoSmithKline, Merck, Schering-Plough, Bristol Myers Squibb, National Institutes of Health (NIH), Centers for Disease Control and Prevention, CDC, Karolinska Institutet, Genzyme Corp., Biogen, Oxagen, NASA, DuPont Agriculture, Health Protection Agency (HPA) och Sveriges Lantbruksuniversitet. Företagets hemsida är www.pyrosequencing.com Om Personal Chemistry Personal Chemistry, grundat 1998, är ett privatägt svenskt bolag med huvudkontor i Uppsala och dotterbolag i Boston (USA), Cambridge (Storbritannien) och Konstanz (Tyskland). Bolaget har för närvarande 86 tillsvidare anställda personer. Personal Chemistry utvecklar, marknadsför och säljer en ny teknologi för organisk kemisk syntes, Coherent Synthesis(TM). Coherent Synthesis ger kunderna flera fördelar, bl.a. 10-1000 gånger snabbare reaktioner, den möjliggör synteser av tidigare "omöjliga" molekyler samt en höjd reproducerbarhet. Sammantaget ger detta en avsevärt höjd produktivitet. Personal Chemistry adresserar framförallt läkemedelsindustrins kemister. Teknologin introducerades under år 2000 och bolaget har idag sålt ca 340 instrument, bl.a. till samtliga av världens 20 största läkemedelsbolag. Coherent Synthesis tillväxttakt är hög och till dags dato har över 500 000 synteser utförts, detta växer med i storleksordningen 10 000 synteser i veckan. Personal Chemistry uppskattar sin globala marknadsandel till 60-70% samt att teknologin hittills nått ut till ca 2 5% av den potentiella marknaden. För ytterligare information: Pyrosequencing AB Jeff Bork Styrelseordförande och Koncernchef jeff.bork@pyrosequencing.com Tel: 0734 22 16 60 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/26/20030926BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/26/20030926BIT00010/wkr0002.pdf