Extra bolagsstämma i Pyrosequencing

Report this content

Extra bolagsstämma i Pyrosequencing med anledning av förvärvet av Personal Chemistry Uppsala den 22 augusti 2003 Som offentliggjorts den 7 augusti 2003 har Pyrosequencing AB ("Pyrosequencing") (Stockholmsbörsen: PYRO A) och huvudaktieägarna i Personal Chemistry i Uppsala AB ("Personal Chemistry") träffat en överenskommelse om att Pyrosequencing förvärvar huvudaktieägarnas aktier i Personal Chemistry, representerande 94,1 procent av aktiekapitalet och rösterna i bolaget. Med anledning härav har styrelsen för Pyrosequencing idag beslutat att kalla till extra bolagsstämma den 25 september 2003. Kallelsen kommer att offentliggöras omkring den 27 augusti 2003. Styrelsen beslutade vidare att föreslå att den extra bolagsstämman skall fatta beslut om en apportemission av högst 23.180.066 stamaktier, en emission av skuldebrev förenade med högst 11.590.033 optionsrätter till nyteckning av högst11.590.033 stamaktier i bolaget samt ett bemyndigande för styrelsen att, vid ett eller flera senare tillfällen, emittera aktier och skuldebrev med optionsrätter till eventuella kvarstående aktieägare. Varje nyutgiven optionsrätt kommer att ha en löptid om 4 år och ge rätt att teckna en ny stamaktie i Pyrosequencing till ett lösenpris om 16 kr. Aktierna och skuldebreven med optionsrätter i de föreslagna emissionerna får endast tecknas av aktieägare i Personal Chemistry som vid teckningstillfället har träffat avtal med Pyrosequencing om överlåtelse av deras aktier i Personal Chemistry mot ersättning i form av nyemitterade stamaktier och skuldebrev med optionsrätter i Pyrosequencing. Pyrosequencing har för närvarande cirka 34,8 miljoner utestående aktier. Efter genomförd affär kommer Personal Chemistrys aktieägare att kontrollera 40,0 procent av aktiekapitalet och rösterna i Pyrosequencing. Som tidigare offentliggjorts förutsätter affärens genomförande sedvanlig ömsesidig legal och finansiell due diligence, som beräknas pågå ytterligare någon tid, samt att Pyrosequencings bolagsstämma fattar nödvändiga emissionsbeslut. Aktieägarna i Pyrosequencing kommer att tillsändas ett beslutsunderlag i god tid före stämman. Uppsala den 22 augusti 2003 Pyrosequencing AB (publ) Styrelsen För ytterligare information kontakta Jeff Bork, Styrelseordförande Pyrosequencing Tel: 0734 221 660 Om Pyrosequencing AB Pyrosequencing AB utvecklar, tillverkar och säljer kompletta system för snabb tillämpad genetisk analys, baserade på företagets patenterade teknologi Pyrosequencing(TM), en metod med bred tillämpning för sekvensbestämning av DNA. Pyrosequencing är ledande på den globala marknaden för tillämpad genomik med ca 300 system sålda till stora läkemedelsbolag, bioteknikföretag och ansedda forskningsinstitutioner över hela världen. Genom ett avtal med Corbett Research kan Pyrosequencing erbjuda en heltäckande portfölj av produkter för tillämpad genetisk analys. Pyrosequencing samarbetar aktivt med ledande branschföreträdare för att utveckla kliniska tillämpningar av teknologin för sjukdomsdiagnostik, kliniska prognoser och farmakogenomisk testning. Pyrosequencings produkter omfattar det bänkbaserade PSQ(TM)96 System,PSQ(TM)96MA System, PSQ(TM)HS 96A System, tillhörande mjukvaror och reagenskit samt bla Rotor-Gene 3000 och CAS 1200 från Corbett. Bland Pyrosequencings kunder märks AstraZeneca, GlaxoSmithKline, Merck, Schering-Plough, Bristol Myers Squibb, National Institutes of Health (NIH), Centers for Disease Control And Prevention, CDC, Karolinska Institutet, Genzyme Corp., Biogen, Oxagen, NASA, DuPont Agriculture, Health Protection Agency (HPA) och Sveriges Lantbruksuniversitet. Företagets hemsida är www.pyrosequencing.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/22/20030822BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/22/20030822BIT00570/wkr0002.pdf