Ny ledning och nytt namn på Pyrosequencing

NY LEDNING OCH NYTT NAMN PÅ PYROSEQUENCING Uppsala den 23 oktober 2003 - Pyrosequencing AB (Stockholmsbörsen: PYROA) meddelar att i samband med förvärvet av Biotage kommer bolaget att få en ny organisation och en ny ledning. Samtidigt föreslår styrelsen att Pyrosequencing byter namn till Biotage men behåller logotypen som följt med sedan starten av bolaget. Namnändringen förutsätter att en extra bolagsstämma godkänner förslaget. Bolaget kommer att kalla till en extra bolagsstämma inom kort. Koncernen med huvudkontor i Uppsala får ett nytt namn men företagets olika produkter kommer att behålla sina respektive namn som varumärken då dessa är väl etablerade inom respektive marknad. Företagets nya organisation kommer att ha två affärsområden; Biosystems och Discovery Chemistry. Chef för affärsområde Biosystems blir Hans Johansson, idag VD på Pyrosequencing. David Patteson, idag VD för Biotage LLC, blir chef för affärsområde Discovery Chemistry. Jeff Bork som hittills varit styrelseordförande och koncernchef får en ny roll som VD och koncernchef i det nya Biotage. Samtidigt lämnar han sin post som styrelseordförande till styrelseledamoten Ove Mattsson, fd styrelseordförande i Personal Chemistry. I övrigt är styrelsen oförändrad. Ekonomi- och finansdirektör i Biotage blir Mats-Olof Wallin. Om den nya koncernen Pyrosequencing påskyndar upptäckten och utvecklingen av nya läkemedel och kunskap om arvsmassans betydelse genom att tillhandahålla kompletta system för läkemedelskemisk forskning och tillämpad genetisk analys. Genom samgåendet med Personal Chemistry har företaget ytterligare stärkt sin kundbas. Denna består av såväl kommersiella som akademiska kunder, däribland världens 20 största läkemedelsföretag och ansedda forskningsinstitut som National Institutes of Health och US Centers for Disease Control and Prevention i USA och Karolinska Institutet i Stockholm. Pyrosequencing har sitt huvudkontor i Uppsala och har även verksamhet i Boston, USA, Cambridge, Storbritannien och Konstanz, Tyskland. Efter förvärvet av Biotage kommer företaget att ha ca 275 anställda. Proforma omsatte den nya koncernen 427 MSEK under 2002. Företaget är noterat på Stockholmsbörsen. Företagets hemsida är www.pyrosequencing.com För ytterligare information: Jeff Bork VD och koncernchef jeff.bork@pyrosequencing.com 0734-22 16 60 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/23/20031023BIT01060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/23/20031023BIT01060/wkr0002.pdf