Ny vd och ledning i Pyrosequencing

NY VD OCH LEDNING I PYROSEQUENCING Uppsala den 27 augusti 2003 - Pyrosequencing AB (Stockholmsbörsen: PYRO A) meddelar idag att vid samgåendet med Personal Chemistry i Uppsala AB, "Personal Chemistry", som planeras att slutföras efter kommande extra bolagsstämma den 25 september 2003, kommer en ny ledning i det nya bolaget att utses. Jeff Bork fortsätter sitt uppdrag som styrelseordförande och koncernchef. Hans Johansson, idag vd på Personal Chemistry, tillträder som ny vd, Mats-Olof Wallin fortsätter som finansdirektör och Mårten Winge som marknadsdirektör. Jon-Sverre Schanche, idag FoU-direktör på Personal Chemistry, tillträder som FoU-direktör och Scott Carr, idag chef för Personal Chemistrys amerikanska försäljningsbolag, blir chef för de sammanslagna dotterbolagen i USA. "Den nya ledningen har tillsammans hög kompetens och lång erfarenhet från bioteknikbranschen. Vi kommer att satsa all vår kraft på att framgångsrikt slå samman de båda bolagen, fortsätta att växa och uppnå ett positivt kassaflöde i bolaget inom överskådlig framtid", säger Pyrosequencings styrelseordförande och koncernchef Jeff Bork. "Det nya bolaget kommer genom sammanslagningen med Personal Chemistry att fördubbla omsättningen och få två oberoende affärsben att stå på, vilka båda adresserar potentiellt mycket stora globala marknader. Betydande kostnadssynergier möjliggör en fortsatt satsning på marknadsföring och produktveckling. Vi är mycket entusiastiska inför de möjligheter som skapas genom sammanslagningen", säger Personal Chemistrys vd Hans Johansson. Erik Walldén, vd i Pyrosequencing, har begärt att få lämna sitt uppdrag som vd för Pyrosequencing. Han kommer att lämna bolaget i samband med den extra bolagsstämman den 25 september 2003. "Det är ett privilegium att ha fått vara med om att på kort tid etablera en ny och världsledande teknologi för tillämpad genetisk analys. Detta har varit möjligt tack vare utomordentligt professionella och målinriktade insatser av ett sammansvetsat team. Nu när Pyrosequencing genom förvärvet av Personal Chemistry går in i ett nytt skede i sin utveckling, är det ett naturligt tillfälle för mig att lämna över till en ny ledning", säger Erik Walldén. "Erik har genom sin drivkraft och entreprenörsanda varit mycket viktig i skapandet av Pyrosequencing och därmed lagt grunden för den fas vi nu går in i", säger Jeff Bork. Om Pyrosequencing AB Pyrosequencing AB utvecklar, tillverkar och säljer kompletta system för snabb tillämpad genetisk analys, baserade på företagets patenterade teknologi Pyrosequencing(TM), en metod med bred tillämpning för sekvensbestämning av DNA. Pyrosequencing är ledande på den globala marknaden för tillämpad genomik med ca 300 system sålda till stora läkemedelsbolag, bioteknikföretag och ansedda forskningsinstitutioner över hela världen. Genom ett avtal med Corbett Research kan Pyrosequencing erbjuda en heltäckande portfölj av produkter för tillämpad genetisk analys. Pyrosequencing samarbetar aktivt med ledande branschföreträdare för att utveckla kliniska tillämpningar av teknologin för sjukdomsdiagnostik, kliniska prognoser och farmakogenomisk testning. Pyrosequencings produkter omfattar det bänkbaserade PSQ(TM)96 System, PSQ(TM)96MA System, PSQ(TM)HS 96A System, tillhörande mjukvaror och reagenskit samt bla Rotor-Gene 3000 och CAS 1200 från Corbett. Bland Pyrosequencings kunder märks AstraZeneca, GlaxoSmithKline, Merck, Schering-Plough, Bristol Myers Squibb, National Institutes of Health (NIH), Centers for Disease Control and Prevention, CDC, Karolinska Institutet, Genzyme Corp., Biogen, Oxagen, NASA, DuPont Agriculture, Health Protection Agency (HPA) och Sveriges Lantbruksuniversitet. Företagets hemsida är www.pyrosequencing.com För ytterligare information: Pyrosequencing AB Jeff Bork Styrelseordförande och Koncernchef jeff.bork@pyrosequencing.com 073-422 16 60 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/27/20030827BIT00670/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/27/20030827BIT00670/wkr0002.pdf